Meny

Utholdende dansker forhandler videre med SAS

Helge Thuesen, leder i de danske kabinansattes fagforening CAU, snakker med pressen ved SAS-hovedkvarteret på Kastrup søndag kveld. Foto: Stig-Åke Jönsson / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sju av de åtte fagforeningene i SAS går etter lange og krevende forhandlinger med på å jobbe mer for mindre lønn. Men den danske kabinforeningen forhandler videre.

En etter en inngikk fagforeningene i SAS avtaler med ledelsen tidlig mandag morgen. Mandag formiddag er det kun Cabin Attendants Union (CAU) som forhandler videre. CAU representerer de danske kabinansatte.

I mellomtiden gikk SAS-flyene som normalt mandag. Et par avganger ble innstilt, men det kan skje også under normale omstendigheter ifølge selskapet.

SAS-sjef Rickard Gustafson kan ikke si noe om når disse siste forhandlingene blir ferdige.

– Vi må komme i mål. Det er kjempeviktig for selskapet. Vi jobber aktivt og strever videre, sa SAS-sjefen da han møtte pressen utenfor SAS-huset på Kastrup i København mandag morgen.

Les også: SAS-sjefen: – Vi jobber videre

Den siste forhandlingsparten kan være en vanskelig nøtt å knekke. CAU har tidligere vært i tottene på sine svenske og norske kolleger.

Ansatte klemmer hverandre på SAS sitt hovedkvarter i natt, trolig i glede etter at avtalen var på plass. Foto: Johan Nilsson / NTBAnsatte klemmer hverandre på SAS sitt hovedkvarter i natt, trolig i glede etter at avtalen var på plass. Foto: Johan Nilsson / NTB

I en tidligere runde med spareplaner, i 2010, var det steile fronter mellom danskene og det øvrige kabinpersonalet da CAU krevde at kun dansk personell skulle få betjene flyginger til og fra Københavns flyplass Kastrup.

Les også: SAS mangler ja fra én fagforening

Følg forhandlingene live nederst i denne saken

Til værs på børsen

Markedet har åpenbart tro på at det blir en løsning i SAS, for flyselskapets aksjer steg kraftig på børsene i både Oslo, Stockholm og København mandag morgen. Kort tid etter åpning hadde SAS-aksjen steget 26 prosent i København, 22 i Stockholm og 21 i Oslo.

Flyanalytikere NTB var i kontakt med mandag morgen våget imidlertid ikke å spå utfallet.

For dem som har tilbrakt de siste dagene – og nettene – ved forhandlingene, har det uansett vært noen svært krevende døgn.

– Jeg vil si jeg føler en viss lettelse, samtidig er jeg helt tom, sier nestleder Knut Jørgen Næss i Norsk Kabinforening til E24. Han sier det blitt svært få timers søvn de siste fire døgnene.

Kuttet én månedslønn

For å berge arbeidsplassene sine har sju av de åtte fagforeningene i SAS inngått avtaler med ledelsen. Alle detaljer i avtalene er ikke kjent, men det er blant annet klart at pensjonsalderen øker til 65 år for både flygere og kabinansatte.

Flere lønnstrinn blir fjernet, slik at mange de best betalte av

flygerne går kraftig ned i lønn. De kabinansattes arbeidstid utvides.

– De norske SAS-flygernes forening (NSF) har kommet SAS i møte på så godt som alle områder, sier leder Jens Lippestad.

– Vi har fått kuttet et beløp tilsvarende én månedslønn, slik at de best betalt månedslønn og har gått med på å jobbe 8 prosent mer. Dette har vært en meget uvanlig forhandling. SAS-ledelsens diktat nektet vi å godta. Vi har kjempet for en reell forhandling. Det er ikke det vakreste som har skjedd i skandinavisk arbeidsliv, dette her. Pilotene blir 30 prosent billigere fordi vi skal tjene mindre og jobbe mer, sier Lippestad, som ikke legger skjul på hva han mener om framgangsmåten.

Styremøte

Konserndirektør Eivind Roald i SAS opplyser til E24 at det skal holdes et styremøte så snart avtalen med den danske kabinforeningen er på plass.

Etter styremøtet vil det bli et møte med finansieringsgruppen som består av bankene, de skandinaviske statene og Wallenberg-stiftelsen KAW. Det er denne gruppen som må ta endelig stilling til om kuttavtalene er omfattende nok til at flyselskapet skal få videre finansiering.

Bakgrunnen for forhandlingene er SAS-ledelsens forslag til sparepakke som ble lagt fram tidligere denne måneden. SAS vil spare 6 milliarder kroner, halvparten av dette skal tas i personalkostnader. Flyselskapet planlegger å selge unna Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling.

Populært