Meny

Jørgen Foss jubler:

NSB bytter ut trange seter på nye tog

Størrelsen på setene i NSBs Flirt-tog har fått mye kritikk. Nå skal NSB bytte de ut med noen større. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange passasjerer har klaget over trange seter på de nye Flirt-regiontogene, som NSB satte på skinnene 2. mai i år. Nå gir NSB etter og bytter ut setene.

– Mange har kontaktet oss for å fortelle at de opplever de trangeste setene på de nye togene som ubehagelige å sitte i. Vi lytter til våre kunder og tar deres tilbakemeldinger på alvor. Derfor har vi nå besluttet å erstatte de trangeste setene, sier konserndirektør og leder for NSB Persontog, Tom Ingulstad til NTB.

Setene på de nye Flirt-togene har vært upopulære blant flere. Med sine kun 43,5 cm. i bredden er det flere som har funnet de ukomfortable å sitte i, og spesielt overvektige har slitt med å tilpasse seg.

- En gladdag

Leder i Landsforeningen for Overvektige, Jørgen Foss, er strålende fornøyd med at NSB nå har bestemt seg for å bytte ut de smaleste setene på sine nye regiontog. Foto: PrivatLeder i Landsforeningen for Overvektige, Jørgen Foss, er strålende fornøyd med at NSB nå har bestemt seg for å bytte ut de smaleste setene på sine nye regiontog. Foto: Privat

Til sammen er det 24 tog NSB nå har besluttet å skifte seter i. Togene trafikkerer strekningen mellom Lillehammer og Skien.

- Dette er virkelig en gladdag i likestillingens tegn, sier leder i Landsforeningen for Overvektige Jørgen Foss, til ABC Nyheter

Han har tidligere vært ute å kritisert NSB da de varslet innføringen av de nye togsettene med smalere seter. Tiden med små setestørrelser har bydd på problemer.

- Jeg kjører tog på lik linje med mange andre og vet hvordan det er å overleve en togtur med Flirt-togene. Det å nærmest sitte oppå de andre passasjerene er ikke en hyggelig opplevelse, sier han.

Har ikke bestemt seg for løsning

Allerede da det første toget ble satt inn i trafikk mai 2012, mottok NSB reaksjoner på at setene i de nye regiontogene var for trange. Hvordan den nye løsningen vil se ut er ikke avklart, men en prosjektgruppe skal utrede saken.

– Prosjektgruppen vil søke kontakt med brukere og interessenter før endelig beslutning om løsning. Vi jobber hardt for å ta en rask beslutning, men kan foreløpig ikke anslå når de nye setene er på plass, sier persontogsjefen.

Hva det vil koste å bytte setene er heller ikke avklart.

– Prisen er ikke klar. Det vet vi ikke før vi har bestemt oss for en løsning. En beslutning om dette vil trolig bli tatt før årsskiftet. Deretter skal seter bestilles og monteres, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til NTB.

Utrolig viktig i et likestillingsperspektiv

Foss ser det som helt vesentlig at offentlig transport er tilgjengelig for alle.

- Det handler om universell utforming, det handler om at mennesker på lik linje skal komme seg fra A til B, og det handler om å ikke isolere grupper av mennesker fra samfunnet. Det er utrolig viktig i et likestillingsperspektiv, hvor alle mennesker er like mye verdt, at alle kan bruke offentlig kommunikasjon, sier han til ABC Nyheter.

- Folk er kjent med at det å kjøre fly er en stor utfordring for overvektige. Da har togene vært et godt alternativ. Men de nye Flirt-togene har vært med på å isolere en gruppe fra å bruke transportmiddelet, sier Foss.

Nå kan de se ut til å gå mot enklere tider for både overvektige og andre på NSBs tog. Men hvor mye enklere det blir er ikke godt å si, for ifølge NSB er det ennå ikke avgjort hvor mye større i bredden de nye setene på toget blir.


Populært