Meny

EU mot USA og Kina:

EU gir seg i strid om klimakvoter for fly

Slipper å betale klimakvoter som SAS må: Kinesiske fly og andre fly utenfra Europa. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EU gir etter for tøff motstand fra USA og Kina og utsetter kravet om at alle fly som lander i EU og EØS, skal betale klimakvoter.
Slik virker EUs klimakvote-system:

EU og Norge har vedtatt et system for handel med klimakvoter som viktigste virkemiddel for å redusere klimautslippene.

EUs toppmøte desember 2008 vedtok et revidert EU-system for utslippskvoter (ETS) fra 2013, det vil si i perioden etter at den nåværende Kyoto-avtalen i FN har utløpt.

En ny klimaavtale skulle etter planen bli vedtatt i København desember 2009. Det mislyktes, og forhandlerne kom ikke langt på neste toppmøte i Mexico i 2010 heller. 

Ifølge EU-vedtaket om et revidert ETS, skal bedriftene som omfattes av kvotesystemet måtte kjøpe et stigende antall kvoter for sine utslipp fra 2013 til 2020.

El-produksjon skal i utgangspunktet betale for alle sine utslipp fra 2013. Andre virksomheter skal i utgangspunktet få en fallende andel gratiskvoter fra 80 prosent i 2013, til 30 prosent i 2020 og ingen gratiskvoter i 2027. 

Men virksomheter som er utsatt for konkurranse og kan flytte til utlandet, skal altså unntas.

 

Dette dramatiske tilbaketoget fra EUs klimakommissær Connie Hedegaard kommer etter et møte i den internasjonale luftfartsorganisasjonen ICAO forrige uke.

Der besluttet ICAO å nedsette en arbeidsgruppe som skal vurdere et globalt system for klimaavgifter for flytrafikk.

Det fikk EU til å fryse vedtaket om at også utenforstående flyselskaper skal betale for sine klimautslipp i ett år.

Les også: EUs klimasjef smelte til mot Kina

- Hvis ikke ICAO-prosessen leverer, må jeg si klart fra at vi er tilbake der vi er i dag med krav om klimakvoter. Automatisk, sier Hedegaard i en pressemelding.

Dermed må kriserammede SAS og andre europeiske flyselskaper punge ut nå de flyr ut og inn av Europa, mens konkurrenter fra andre verdensdeler slipper.

Kina og India har forbudt sine flyselskaper å delta i EUs kvotesystem, og truer EU med handelskrig dersom EU tvinger flyselskapene deres til å punge ut for CO2-kvoter.

EUs klimakommissær, danske Connie Hedegaard, har til nå holdt fast på at også den forurensende flysektoren skal inn i EUs system for CO2-kvoter, og at utenlandske fly som starter eller lander i EU-land, må være med.

Dersom utenlandske flyselskaper ikke melder inn sitt forbruk av drivstoff, ville de også bli ilagt en straffeavgift fra EU.

Men i september meldte ABC Nyheter at EU var i ferd med å mykne. For Kina og USA truet med handelskrig. Blant annet stopper Kina innkjøpene av europeiske Airbus-fly.

- Endelig har vi en sjanse til å få internasjonale reguleringer av utslipp fra luftfarten. Det er et framskritt! sier Hedegaard til vedtaket i ICAO.

- Men å faktisk komme dit, krever masse tøffe forhandlinger, sier hun.

Les også: Norwegian til sak for å tvinge EU til å gi opp klimakvoter for luftfart

Artikkelen er oppdatert med presisering av at forskjellsbehandlingen kun gjelder på flyvninger ut og inn av EU/EØS, og ikke internt - der alle må betale.

Se video fra Hedegaards pressekonferanse

Les mer om klimastriden i ABC Nyheter

Les andre nyheter

Populært