Republikanerne har lært leksa om sosiale medier

Mens John McCain neglisjerte sosiale medier som valgkamparena i 2008, har Mitt Romney vært aktivt til stede. Han har fortsatt et stykke å gå til han når Barack Obamas popularitet på Twitter, men mens Obama er populær verden over, er Romneys følgere stort sett amerikanere. Foto: Brian Snyder / Reuters / NTB scanpix
Mens John McCain neglisjerte sosiale medier som valgkamparena i 2008, har Mitt Romney vært aktivt til stede. Han har fortsatt et stykke å gå til han når Barack Obamas popularitet på Twitter, men mens Obama er populær verden over, er Romneys følgere stort sett amerikanere. Foto: Brian Snyder / Reuters / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For fire år siden var John McCain verken på YouTube eller Flickr. I år har Mitt Romney derimot brukt sosiale medier aktivt i valgkampen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

McCain ble knust av Obama på sosiale medier i 2008. På de sosiale mediene Republikaneren var til stede, var ikke oppslutningen noe å skryte av. For eksempel fulgte knappe 5.000 personer twitterprofilen hans. På valgdagen tvitret ikke McCain én eneste gang.

På Facebook hadde han riktig nok 500.000 venner, men det ble lite mot Barack Obamas 2,5 millioner. Obama hadde også egen YouTube-kanal, en konto på bildedelingsnettstedet Flickr og 118.000 fulgte ham på Twitter.

– I 2008 var Demokratene så langt foran Republikanerne at de eide debatten om valgkampen på sosiale medier fullstendig, sier Ron Schott i Spring Creek, et byrå for sosiale medier.

I år har imidlertid Republikanerne lært leksa si. Anført av Tea Party-bevegelsen har Republikanerne benyttet sosiale medier til å debattere omstridte saker som helsereformen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Republikanerne har investert mer i sosiale medier i år, men Demokratene er fortsatt ledende fordi de var først ute, presiserer Schott.

Brukte Obama-strategi

I årets valgkamp har Mitt Romney vært tungt til stede på sosiale medier og har nådd 1,65 millioner følgere på Twitter.

– De brukte Obamas egen strategi ved å bruke internett til å mobilisere grasrota. Tea Party-bevegelsen hjalp til med dette, sier Benoit Thieulin, som var sjef for den digitale strategien til den franske sosialistkandidaten Ségolène Royal i presidentvalgkampen for fem år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han nevner at Republikanerne hentet inn litt av Demokratenes forsprang på sosiale medier i lokalvalgene i 2010.

– Det var en fordel for dem at pensjonistene begynte å innta sosiale medier på den tiden. Pensjonister har mer tid og er konsekvente, sier Thieulin.

Stor Twitter-forskjell

Romneys 1,65 millioner Twitter-følgere er imidlertid bare en brøkdel av de 21,6 millionene Barack Obama kan skilte med. Men av dem bor bare 55 prosent i USA. For Romney er prosentandelen 89 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Romneys følgere involverer seg også mer enn Obamas.

– En av de beste måtene å måle innflytelse på, er å telle retweeter. Det gir en pekepinn på hvor mange som faktisk leser det du skriver. Romney har flere retweeter per melding enn Obama, sier Zach Green, sjef for konsulentselskapet 140Elect.

I den siste uken av oktober ble hver Romney-tweet i gjennomsnitt retweetet 1.333 ganger, mens Obamas bare ble retweetet 918 ganger.

Når det gjelder visepresidentkandidatene, så har Republikanernes Paul Ryan dobbelt så mange følgere på Twitter enn Demokratenes Joe Biden.