Rydder gater for feilparkeringer

Mobilapplikasjonen «Parking douche» skal avskrekke folk fra overlagte feilparkeringer og hensynsløs oppførsel i trafikken. Appen har blitt en stor suksess i Russland, og nå kan det internasjonale markedet stå for tur. Foto: Skjermdump/YouTube/TheVillage
Mobilapplikasjonen «Parking douche» skal avskrekke folk fra overlagte feilparkeringer og hensynsløs oppførsel i trafikken. Appen har blitt en stor suksess i Russland, og nå kan det internasjonale markedet stå for tur. Foto: Skjermdump/YouTube/TheVillage
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny applikasjon for mobiltelefoner skal bidra til å rydde Moskvas gater for idiotisk oppførsel fra sjåfører. Nå kan oppfinnelsen bli tilgjengelig internasjonalt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et forsøk på å rydde Moskvas gater for elendig kjøring, og i hovedsak uforsiktig og hensynsløs parkering, har den lokale avisen The Village sluppet en applikasjon for mobiltelefoner som vil hjelpe fotgjengere og syklister med å slå tilbake.

Skal spre skam over feilparkeringer

Applikasjonen kalles «parking douche», parkerende dust på norsk. Den fungerer slik at hvem som helst kan ta et bilde av en dårlig parkert bil med sin smarttelefon, skrive inn innholdet på nummerskiltet i tillegg til en beskrivelse av overtredelsen for så å sende det til avisen.

Bilde og bildetekst blir så vist på avisens nettside som en pop-up annonse, og den irriterende annonsen forsvinner ikke før seeren har lagt det på Facebook eller delt det på andre måter på Internett.

Applikasjonen bruker GPS-data, slik at pop-up annonsen blir vist på sider som blir lest av personer i nærheten av der bildet av bilen bilen ble tatt, for å forsikre at eieren blir passelig skamfull og flau.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På vei til det internasjonale markedet

Applikasjonen ble lansert i Moskva i juni og kan brukes på både iPhone og Android-telefoner. Den har også vunnet flere priser, blant annet Grand Prix ved Golden Drum Awards, noe som har ført til en enorm popularitet i Russland.

Dermed har også forespørsler fra utlandet flommet inn. Flere selskaper i land som Storbritannia, USA, Tyskland, Japan og Israel ønsker å få lisens på applikasjonen for sitt marked. Hvor lenge er det før vi får noe slikt til Norge?

Under kan du se en video som demonstrerer hvordan applikasjonen fungerer: