Brå manøver bak dødsulykke med helikopter

Deler av halen fra det styrtede Airlift helikopteret hentes ned fjellet i Ullensvang i Hardanger. Fem personer omkom i helikopteretstyrten i fjor. Foto: Jan Kåre Ness / Scanpix
Deler av halen fra det styrtede Airlift helikopteret hentes ned fjellet i Ullensvang i Hardanger. Fem personer omkom i helikopteretstyrten i fjor. Foto: Jan Kåre Ness / Scanpix

Verken tekniske feil eller uregelmessigheter bidro til at et helikopter styrtet i Ullensvang i Hordaland i fjor sommer, ifølge Statens havarikommisjon for transport. Fem personer omkom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Havarikommisjonen finner det mest sannsynlig at brå manøvrering initierte en sekvens der helikopteret kom delvis ut av kontroll en periode, og at det ikke hadde tilstrekkelig høyde til at fartøysjefen rakk å rette det helt opp og flate ut i tide, heter det i rapporten som ble publisert fredag.

Havarikommisjonen mener dette førte til at hydraulikksystemet nådde sin begrensning under manøvreringen slik at fenomenet «servo transparency», også kjent som «jack stall», oppsto.

Dette innebærer at det hydrauliske systemet fryses og at servostyringen låses slik at piloten ikke kan bevege stikka.

Les også: - Traff bakken i 194 km/t

Det var 4. juli i fjor at helikopteret påbegynte nedstigning for innflyging ved Dalamot i Ullensvang. Vitner observerte at helikopteret gjorde en krapp sving mot høyre.

Underveis i svingen så det ifølge vitnene ut til at helikopteret kom ut av kontroll, med høy krengning og stor gjennomsynskning.

På slutten så det ut som det var i ferd med å rette seg opp, men det traff bakken med stor kraft og tok øyeblikkelig fyr.

Se video: Hentet ned vrakrester

Kommisjonen peker på tre sikkerhetsanbefalinger: Manøvreringsbegrensninger i lav høyde med passasjerer om bord, advarsel om faremomenter forbundet med fenomenet «servo transparency», og behov for flygeregistrator.

Les også: Fem bekreftet døde i helikopterulykke i Hardanger

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden