Felix gir seg som stuntmann
Den østerrikske vågalsen Felix Baumgartner legger opp livet som stuntmann.
Det bekrefter den 43 år gamle østerrikeren selv i et møte med FNs generalsekretær, Ban Ki-moon.
– Jeg er offisielt pensjonert som våghals, sier Baumgartner, ifølge The Herald Sun.
I sitt prosjekt Red Bull Stratos ble Baumgartner verdensberømt etter at han som første menneske klarte å bryte lydmuren uten hjelpemidler. En heliumballong fraktet ham 39.043 meter over bakken, før ham hoppet ut og med hodet først raste ned mot jorden med en hastighet på hele 1.342 kilometer i timen.
Les også: Så fort falt Baumgartner
Ville gi fallskjermkurs
Østerrikeren hadde brukt fem år på å trene og forbedre seg til det livsfarlige stuntet som ble sett direkte av drøyt åtte millioner mennesker på YouTube. Etter fire minutter og 22 sekunder i fritt fall landet ham på trygg grunn og kunne slippe jubelen løs.
I møtet med Ban Ki-moon kunne vågalsen likevel ikke dy seg, og stilte seg til rådighet om generalsekritæren skulle ønske et fallskjermkurs.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Baumgartner brøt lydmuren på vei til jorda
Vil hjelpe andre
Etter møtet fortalte han at det var en stor ære å bli invitert til FNs hovedkvarter i New York av generalsekretæren.
– Vi snakkes om hva jeg gjennomførte 14. oktober og om fremtiden, hvordan jeg kan inspirere unge mennesker og kvinner, sier han.
43-åringen forteller videre at han de neste årene vil bruke tiden på sitt yrke som helikopterpilot for å hjelpe andre.
– Jeg vil stille meg til rådighet som pilot og vil redde mennesker som er i nød i fjellet, sier Baumgartner, som skal arbeide i Østerrike, Sveits og USA.
Les også: Gikk du glipp av disse?
Ga klingende mynt i kassa
Energidrikkprodusenten Red Bull, som sponset Baumgartners elleville hopp, har ifølge eksperter virkelig tjent stort på å sponse hendelsen. Ifølge markedsføringseksperter kan eksponeringen energidrikkeprodusenten Red Bull fikk gjennom arrangementet være verd så mye som én milliard kroner.
– Jeg har fullstendig ærefrykt for Red Bull som merkevare. Veldig få merker ville hatt appetitten til å gjøre noe så risikabelt, sier markedsføringsguru Mark Borkowski til The Telegraph.