Meny

– Trening i 70-årene kan hindre at hjernen krymper

Pensjonister som holder seg fysisk aktive kan bremse aldring av hjernen, ifølge ny forskning. Foto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fysisk aktivitet i pensjonistalderen kan bremse utviklingen av aldringstegn i hjernen som knyttes til demens.

Hjerneskanner av 638 pensjonister viste at i løpet av en treårsperiode krympet hjernen minst hos dem som var mest fysisk aktive.

Treningen trengte ikke være intensiv, det å gå turer flere ganger i uka var nok, ifølge forskningen som er publisert i tidsskriftet Neurology.

Såkalt hjernetrim, som det å løse vanskelige kryssord, hadde imidlertid liten effekt, ifølge denne studien. Det å sosialisere med venner og familie hadde heller ikke noen innvirkning på hjernekrympingen, melder BBC.

Les også: Knytter dårlig tannhelse til demens

Oksygen til hjernen

Ekspertene vet fra før at hjernene våre krymper ettersom vi blir eldre og denne krympingen knyttes til dårlig hukommelse og dårligere kognitive evner.

Tidligere studier har vist at trening kan redusere risikoen for demens, men hvorfor det er slik vet ikke forskerne.

Det at trening øker blodstrømningen til hjernen, og leverer oksygen og næring til hjernecellene, kan være en viktig årsak til at trening er så bra for hjernen.

Det kan også være slik at man har mindre tilbøyelighet til å trene når hjernen først har begynt å krympe.

En annen fersk studie har sett på sammenhengen mellom fysisk helse og demens hos mennesker over 90. Også her så forskerne at de eldre med best fysikk hadde minst risiko for demens.

Selv om mer forskning på området er nødvendig for å forstå hvordan trening virker på eldre menneskers hjerne, mener ekspertene at det man vet så langt er god nok grunn til å komme seg opp av sofaen.

Les også: Alzheimer kan true verdensøkonomien

– Hjernetrening forebygger aldring

Norsk forskning som ble publisert i sommer viste at daglig trening av hjernen også kan forebygge aldringstegn i hjernen.

23 forsøkspersoner gjorde det bedre på hukommelsestester etter to måneder med daglig trening av hjernen. Jo større forbedring de hadde i testene, jo større fysiske endringer så hjerneforsker Andreas Engvig i enkelte områder av hjernen, nesten slik en muskel blir synlig større ved trening.

Forskeren understreket at dette ikke betyr at et par måneder med hjernetrim er nok for å holde alderdommen unna. Regelmessig trening er nødvendig: 

– For hjernen gjelder samme regel som for kroppen: Det finnes ingen magisk pille om du ønsker å holde deg i form, sa han til NTB.

Les mer: Daglig hjernetrim forebygger aldringstegn

Forskere ved NTNU i Trondheim er i nå gang med den første norske studien, med deltagere i alderen 70-75 år, som skal se på hvorvidt trening bidrar til et sunnere og lengre liv.

Populært