SV tar til orde for norsk-svensk togunion

SVs Audun Lysbakken og leder i Vänsterpartiet Jonas Sjöstedt ønsker en norsk-svensk togunion for å forkorte reisetiden mellom Oslo og Stockholm/Göteborg. Illustrasjonsfoto: Vidar Knai / SCANPIX .
SVs Audun Lysbakken og leder i Vänsterpartiet Jonas Sjöstedt ønsker en norsk-svensk togunion for å forkorte reisetiden mellom Oslo og Stockholm/Göteborg. Illustrasjonsfoto: Vidar Knai / SCANPIX .

SV åpner sin valgkamp med forslag om en grønn transportrevolusjon i form av tog, både innenlands og over grensen til «söta bror».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SV går til valg med et håp om å få i gang en togrevolusjon her til lands, og ser på et samarbeid med Vänsterpartiet i Sverige for å få i gang en utbygging av tognettet fra Norge til Sverige, som vil kunne konkurrere tidsmessig med fly.

Leder i Vänsterpartiet, Jonas Sjöstedt, gjestet SVs valgkampåpning i helgen under Kvanmokonferansen. Han mener det nå er på tide å få en fortgang i sakene.

- Vi bygger ut jernbanen kraftig i Sverige, og vi ønsker å koordinere dette med Norge. Viktigst er strekningen Oslo - Göteborg, men vi har en lik situasjon i strekningen mot Stockholm, der det går veldig sakte på norsk side. Nå vil vi at våre partier skal sette seg ned sammen og se på mulighetene, sier Sjöstedt ifølge Dagsavisen.

SV-leder Audun Lysbakken sier de ønsker seg en liten gjeninnføring av unionen med Sverige. I hvert fall med hensyn til jernbanen.

- Vi ønsker å begynne med strekningen Oslo - Göteborg. Vi vil få en kraftig reduksjon i CO2-utslippene fordi det vil redusere det enorme antallet vogntog som kjører over Svinesund hver dag, sier han til Dagsavisen.

I tillegg til togunion med Sverige ønsker SV dobbeltspor rundt de største byene i Norge og nye togtraseer mellom landsdelene.

Lysbakken har tro på at dette er forslag som de andre regjeringspartiene vil støtte.

- Historisk har Norge vært mye dårligere stilt enn Sverige, men vi har begynt å ta de første stegene mot en moderne jernbane. Jeg tror at dette er noe som uansett vil tvinge seg fram når vi ser at det stadig kommer flere og flere folk til Oslo-området, sier han.

Personvernpolicy