Meny

Costa Concordia-kaptein krever jobben tilbake

UTPEKT SOM SYNDEBUKK: Kaptein Francesco Schettino førte skipet flere kilometer utenom vanlig kurs og brøt rederiets regler og prosedyrer, ifølge rederisjefen. Nå viser det seg at rederiet selv har en hel del å svare for rundt ulykken som kostet 32 mennesker livet. (Foto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kapteinen på cruiseskipet Costa Concordia som forliste ved kysten av Italia i januar, går til sak for å få igjen jobben han mistet etter havariet.

Francesco Schettino er under etterforskning for å ha forårsaket at det enorme skipet gikk på grunn ved Giglio-øya slik at 32 mennesker mistet livet. Han anklages for å ha forlatt skipet før alle var reddet.

Ifølge rederiet Costa Crociere ble han avskjediget av rederiet i juli etter at det var gjennomført en intern etterforskning.

Krever etterbetaling av lønn

I juli ga Schettino sitt første skikkelige TV-intervju etter ulykken. Da hevdet italieneren at han konstant tenker på ulykkesofrene, og innrømte at han ikke reagerte besluttsomt nok da det ble klart at skipet gikk for nær land.

– Jeg anklager meg selv for å ha vært distrahert, sa Schettino i intervjuet på italienske Canale 5.

Nå ser det imidlertid ut til at pipen har fått en litt annen lyd.

Les også: Kapteinen: - Jeg snublet ned i livbåten

Onsdag melder avisa La Repubblica at Schettino nå mener at han opptrådte korrekt, og at mange liv ble reddet takket være hans innsats. Han krever derfor jobben tilbake og etterbetaling av lønn.

Kapteinen sitter i dag i husarrest i sitt hjem nær Napoli og får neste uke vite om han blir stilt for retten sammen med åtte andre for sin rolle i tragedien.

Les også: Kapteinen ber om unnskyldning

Rederiet får også kritikk

Like etter at den tragiske ulykken var et faktum, og dødstallene begynte å stige, ble Schettino utropt til Italias mest forhatte mann av avisen Corriere della Sera.

Noe av årsaken til det skal ha vært at kapteinen nektet å adlyde ordre om å returnere til skipet for å bistå i evakueringen av passasjerene.

Utskrifter fra telefonsamtalen mellom kapteinen og det lokale havnevesenet viste nemlig at kapteinen forlot skipet sitt lenge før alle passasjerene var evakuert.

Det hjalp heller ikke at Schettino selv kom opp med en syltynn unnskyldning om at han snublet ned i en livbåt, og at det derfor var et rent uhell at han forlot det synkende skipet.

Nå, ti måneder senere, skriver La Repubblica at Schettino må dele skylden med rederiet som unnlot å gi ham ordre om å evakuere skipet med en gang grunnstøtingen skjedde.

Les også: Rederiet: - Kapteinen gjorde feil

Ignorerte klager

Det står i sterk kontrast til uttalelsene fra rederiet selv like etter ulykken.

- Det ser ut som kapteinen gjorde noen vurderingsfeil som hadde alvorlige konsekvenser, var beskjeden fra Schettinos arbeidsgiver den gang.

Les også: Norsk passasjer: - Verste jeg har opplevd

Flere måneder senere kan det altså se ut til at rederiet glemte å feie for egen dør. Ifølge La Repubblica skal rederiet blant annet ha ignorert klager fra Schettino på at mange av mannskapet ikke hadde god nok opplæring.

Blir Schettino funnet skyldig risikerer han opp til 12 års fengsel.

Populært