Meny

Rekordbeløpt til samferdsel - og alle er misfornøyd

Øker investeringene i jernbane med 30 prosent på ett år

Rekordinvesteringer i tog og vei i 2013 høster kritikk. Foto: Njål Svingheim (Jernbaneverket)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Neste år skal det investeres 6,1 milliarder i jernbane. Miljøbevegelsen og bilfolket er misfornøyd med tidenes høyeste samferdselsbudsjett.

Regjeringen flesker til med en økning på hele 30 prosent i jernbaneinvsteringer fra i år til neste år. Men veksten på 1,4 milliarder kroner, til 6,1 milliarder, er ikke nok til å stagge miljøbevegelsen.

– Det trengs investeringer på 16 milliarder kroner årlig dersom Intercity-trianglet mellom byene på Østlandet skal fullføres på ti år, skriver leder for Framtiden i våre hender, Arild Hermstad, i en pressemelding om statsbudsjettet.

Les også: Fire spor og ny togtunnel under Oslo vedtatt i 1993

– Vil ta 30 år

– Dobbeltsporet på Østlands-området vil først stå ferdig om 30 år dersom bevilgningene fortsetter på dagens nivå, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

– Dessuten burde jernbanepengene kommet i stedet for nye store veier som legger til rette for mer biltrafikk, økt helseskadelig luftforurensing og økte klimaendringer, legger han til.

For i samferdselsminister Marit Arnstads første statsbudsjett øker hun samtidig pengestrømmen til veiformål med 1,6 milliarder kroner, til 17,8 milliarder i 2013. 

Nye motorveier parallelt med jernbane vil mer enn nulle ut de positive effektene av jernbanesatsingen, mener Lars Haltbrekken.

For lite til vei

Samtidig får Arnstad pepper også fra motsatt hold:

– Regjeringens budsjettforslag gir 15 kilometer ny motorvei og én kilometer nytt kollektivfelt, samtidig som bilistene betaler mer bompenger enn noensinne. Og veiforfallet vil fortsette å øke, sier Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for Veitrafikken i en pressemelding.

De er misfornøyd med at bare følgende vil bli gjort:

24 kilometer vei får gul midtstripe, 15 kilometer ny motorvei blir åpnet, 19 kilometer midtrekkverk på to- og trefeltsveier, 12 kilometer forsterket midtoppmerking, én kilometer nytt kollektivfelt og 54 kilometer ny gang og sykkelvei.

Men jubel for belønningsordningen

Men Kollektivkampanjen, et samarbeid mellom miljøbevegelsen, kollektivbransjen og fagbevegelsen, sier seg fornøyd. Det de liker, er at regjeringen øker ordningen med belønning til storbyer som satser aktivt på kollektivtrafikk.

– Regjeringen foreslår en økning på 262 millioner kroner i neste års statsbudsjett. Det betyr at Belønningsordningen får 673,1 millioner kroner i 2013. Kollektivkampanjen har ventet på dette i flere år, og jubler for at Regjeringen endelig legger pengene på bordet, skriver Embla Hella Nerland i Kollektivkampanjen.

I regjeringseklæringen Soria Moria II lovet den rødgrønne regjeringen en dobling av belønningsordningen fra 323 mill til 647 millioner kroner i løpet av Stortingsperioden. Ved klimaforliket tidligere i år gikk alle partiene på Stortinget, med unntak av FrP, inn for å gjøre det samme. Belønningsordningen skal løftes fra 411 millioner kroner i 2012 til nesten en milliard innen 2014.

– Aldri vært høyere

– Aktiviteten i vei- og jernbanesektoren har aldri vært høyere enn for 2010-2013, sier  samferdselsminister Marit Arnstad selv i sin pressemelding.

– Vi holder det vi har lovet. Vi er godt i rute mot målet om 100 milliarder kroner mer til transportsektoren i perioden 2010-2019, enn det som ble bevilget i forrige tiårsperiode for Nasjonal transportplan, sier Arnstad.

Saken fortsetter under bildetHer er Samferdselsdepartementets fordeling av statsbudsjett-kaka. Illustrasjon: Nyhetsgrafikk.noHer er Samferdselsdepartementets fordeling av statsbudsjett-kaka. Illustrasjon: Nyhetsgrafikk.no

Les flere nyheter fra statsbudsjettet

Les flere nyheter

Populært