SV-leder kritisk til egen regjering

MISFORNØYD: - I nord har vi ti prosent av innbyggertallet, men mottar kun tre prosent av samferdselsmidlene. Det er overhodet ikke godt nok, mener SVs leder i Troms. (Foto: Foto: Carsten Aniksdal)
MISFORNØYD: - I nord har vi ti prosent av innbyggertallet, men mottar kun tre prosent av samferdselsmidlene. Det er overhodet ikke godt nok, mener SVs leder i Troms. (Foto: Foto: Carsten Aniksdal)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Torgeir Knag Fylkesnes, leder i Troms SV, etterlyser en mer offensiv samferdselspolitikk i statsbudsjettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2013 ligger det i hovedsak lite annet til Troms enn 40 millioner kroner til veiutbedring mellom Skibotn og Riksgrensen i samferdselspotten, skriver Nordlys.

Det er langt fra godt nok, mener lederen for Troms SV.

- I nord har vi ti prosent av innbyggertallet, men mottar kun tre prosent av samferdselsmidlene. Slik har det vært over lang tid, og det er overhodet ikke godt nok, sier Fylkesnes til avisa.

Bakgrunn: Dette betyr statsbudsjettet for din økonomi

- Enorme betydninger over tid

SV-lederen har laget en kort liste over hva han mener en «offensiv samferdselssatsning» i Nord-Norge innebærer i hans øyne.

Dobbeltspor mellom Kiruna og Narvik, forlenging av Narvik-banen til Tromsø og at Krikenes ble koblet på jernbanen til Nikel.

- Da begynner vi virkelig å snakke om tiltak som kan få enorme betydninger over tid, men når det gjelder de store kampene for Nord-Norge går ikke budsjettet i den retningen, mener Fylkesnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det står i sterk kontrast til søndagens «lekkasje» fra statsminister Jens Stoltenberg (Ap).

Les også: - Vi er alle budsjettvinnere

- Tidenes løft for vei og bane

Stoltenberg uttalte i forkant av mandagens statsbudsjettlansering at samferdselssektoren blir en av de store vinnerne.

– Vi følger opp den planen hvor vi sa vi skulle bruke over 100 milliarder kroner ekstra på vei og bane. Det betyr tidenes løft, og det bygges over hele landet, slo Stoltenberg fast.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les hele saken her: - Tidenes løft for vei og bane

Opposisjonen var raskt på banen og tonet ned statsministerens ros av sin egen regjerings prioriteringer. Blant annet fordi dlere av prosjektene forutsetter at regjeringen får grønt lys for å kreve inn bompenger.

Bård Hoksrud (Frp) uttalte at det er bilistene som betaler for regjeringens satsing, og at budsjettet ikke fjerner forfallet på norske veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Krf-leder Knut Arild Hareide mener det som legges inn til samferdsel i budsjettet er bra, men synes det kommer for sent.

– Regjeringen er nå i sitt åttende år. Det tok altså sju år før denne regjeringen oppdaget at vi er nødt til å satse mer på vei og jernbane, var hans dom.

Les mer om statsbudsjettet 2013:

Her er de nye bilavgiftene

Se og hør det viktigste fra finansministerens tale

Nå får du disse medisinene på blå resept

Så mye ekstra får studentene

Les hele statsbudsjettet her


Les alt om statsbudsjettet 2013

Les flere nyheter