Meny

Marit Arnstad første sykkel-budsjett:

Vil nesten doble utbyggingen av sykkelveier neste år

Lover mer sykkelveier. Men vil Marit Arnstad virkelig oppfylle det i 2013? Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdelsministeren lover 54 kilometer nye sykkelveier i 2013, mot 33 i år. 10 av disse kilometrene skal spres på 90 byer og tettsteder.
Fakta om samferdselsbudsjettet:

*Regjeringen forslår 35,7 milliarder til samferdselsformål. Det er en økning på 3,9 milliarder eller 12,4 prosent.

*17,8 milliarder går til veiformål, en økning på 1,6 milliarder.

*14,4 milliarder til jernbane, en økning på 1,8 milliarder.

*Det er også bevilget midler til økt kollektivsatsing i storbyområder, luftfartsformål og post- og telekommunikasjon. (©NTB)

Marit Arnstads (Sp) første statsbudsjett innebærer et byks i byggingen av sykkelveier langs riksveiene - vel å merke hvis målene blir gjennomført.

I 2013 skal det bygges 54 kilometer nye sykkelveier i kongeriket ifølge Samferdselsdepartementets budsjett.

I år ser det ut til å bli bygd fattige 33 kilometer, mot 37 kilometer i fjor. Dermed ser det ut til å bli en formidabel økning neste år.

Langt bak skjema

Økningen i neste års statsbudsjett er likevel ikke større enn at de rødgrønne omsider vil oppfylle det årlige målet i Nasjonal Transportplan de selv har vedtatt. I denne langtidsplanen legges det opp til 500 kilometer nye gang- og sykkelanlegg innen 2019.

For å nå det målet må man bygge omtrent 50 kilometer hvert eneste år. Det krever at regjeringen følger opp i praksis i de årlige statsbudsjettene, noe som langt fra har vært tilfelle.

Statsbudsjettet omtaler selv at det vedtatte målet for 2011 var 55 km nye sykkelveier, mens bare 37 km faktisk ble bygget.

Med tempoet fram til i dag vil man i 2013 ha realisert bare drøyt halvparten av planene for det som hylles å være en både klima- og helsevennlig form for transport.

Les: I fjor fikk regjeringen sykkelslakt for statsbudsjettet

Syklistene jubler slett ikke

- Isolert sett gir årets budsjett en liten økning. Men det makter ikke å ta igjen å ta igjen tre dårlige år fra før, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening til ABC Nyheter.

- Selv om det foreslås bygget 5,4 mil nye sykkelveier i 2013, har man bare oppnådd 74 prosent av målet i Nasjonal transportplan for denne fireårsperioden. I forhold til byer og tettsteder der potensialet er størst, har man enda dårligere måloppnåelse, nemlig 42 prosent, sier han.

- Hvem sin feil er det?

- Det er staten, det. Selvfølgelig vil staten legge skylda på alle andre. De vil sikkert påstå at kommunene stikker kjepper i hjulene. Det argumentet har de brukt i ti-femten år. Er dette et problem, får de gjøre noe med det, sier han.

- Vanskelig å gjennomføre

I løpet av perioden 2010–2013 vil 167 km være lagt til rette for gående og syklende, mot 226 km lagt til grunn i Statens vegvesens handlingsprogram, heter det i Samferdselsdepartementets budsjett.

Staten begrunner ganske riktig dette etterslepet med at det er mer tid- og ressurskrevende å utarbeide og gjennomføre planer, enn det departementet hadde forestilt seg.

- 1 mil fordelt på 90 steder

- Hvor stor del utgjør riksveiene av alle sykkelveiene, Rune Gjøs?

- Det utgjør den viktigste delen av veiene i byområdene. I Oslo for eksempel Mosseveien og E18. Utover landet er det fylkene og kommunene som har et større ansvar, svarer han.

- At måloppnåelsen skal være så dårlig i byer og tettsteder, er begredelig. Neste år skal staten bygge 1 mil sykkelvei i byer og tettsteder. Det er 90 byer og tettsteder som skal ha en plan for sammenhengende sykkelveier. Smører du 10 km jevnt utover 90 steder, blir ikke innsatsen massiv, framholder sykkel-generalen.

Les også:

Les hele statsbudsjettet her

Les alt om statsbudsjettet 2013

Les andre nyheter

Populært