Samler svindelmailer på egen nettsidene

STOPP: DNB får mange telefoner fra kunder som har mottatt mistenkelig mail. Nå har de opprettet en egen nettside der du kan sjekke selv. (Foto/montasje: Kristina Picard/Kim Jansson/Colourbox)
STOPP: DNB får mange telefoner fra kunder som har mottatt mistenkelig mail. Nå har de opprettet en egen nettside der du kan sjekke selv. (Foto/montasje: Kristina Picard/Kim Jansson/Colourbox)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lettere for kundene å sjekke om de har fått svindelmail.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du har kanskje fått en svindelmail fra noen som utgir seg for å være DNB i det siste? Du er ikke alene. Svindlerne er hissige om dagen, og sender ut mailer i stort monn. '

Og det kan tyde på at dette skaper endel arbeid for banker, som DNB. Nå har de opprettet en egen nettside hvor de samler svindelmailer som er i sirkulasjon. Her kan kundene sjekke om mailen de har mottatt er phishing-forsøk, og de slipper å ringe til DNB. Og banken reduserer dermed trykket hos kundeservice.

Svindlere angriper DNBs kunder - igjen , men også andre storbanker er utsatt: Som Nordea og Sparebank 1.

Ikke bare kunder som mottar svindelpost

DNB informerer kundene om sine nye tiltak mot bandittene på Facebook. Men det er også mange spørsmål som melder seg. Kunder lurer eksempelvis på hvordan svindlerne vet at de er kunde i DNB og attpåtil får tak i mailadressen deres.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De har ingen informasjon om hvem som er kunder, og hvem som ikke er det. De sender ut i et stort omfang, både til kunder av oss - og til mennesker som ikke har noe kundeforhold hos oss. Det er altså helt tilfeldig at du både er kunde hos oss, og har fått denne mailen, beroliger DNB på Facebook.

Slik avslører du svindelforsøkene: Elendig norsk og rare avsendere

Men ikke bli lurt

Hvis du mottar en slik mail, bør du slette den umiddelbart. Selv om du ikke oppgir sensitiv informasjon, kan det være ille nok å trykke på linkene i mailen. Følg disse anbefalingene fra DNB hvis du har mottatt en slik mail:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du har mottatt e-post/SMS men ikke trykket på lenken:

– Slett e-posten eller SMS-en snarest, uten å trykke på lenken.

Hvis du har mottatt e-post/SMS og trykket på lenken:

– Du kan da risikere at du har fått virus på maskinen din. Da må du installere/gjenopprette alle programmer på nytt. Er du usikker på hvordan dette kan gjøres bør du kontakte datakyndige, for eksempel der du kjøpte PC-en din, eller et firma som tilbyr teknisk støtte. Les mer om hvordan du blir kvitt skadelig programvare på nettvett.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan det bli slutt på at banken dekker kundenes tap?

Har du klikket på lenken og fylt ut informasjonen:

– Ta kontakt med banken snarest for å sperre kortet ditt. – Sjekk kontoen din om det er belastet noe som du ikke er kjent med. Reklamasjon kan sendes inn via nettbanken.

Phishing: Svindlerne lokker med iPad

Les også:

Falsk Microsoft-epost stjeler passord

Frykter folk vil svindle til seg iPhone 5

Stanser jobbinnvandring etter svindelmistanke


Les flere nyheter