- IKEAs stillhet kan skade dem

Rasende Facebook-brukere blir møtt av taushet på IKEAS svenske Facebook-side (Foto: NTBscanpix).
Rasende Facebook-brukere blir møtt av taushet på IKEAS svenske Facebook-side (Foto: NTBscanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svenskene skjeller ut IKEA på Facebook.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av de siste dagene har skjellsordene haglet mot møbelgiganten IKEA på deres svenske Facebook-side. Utskjellingen startet etter mandagens nyhet om at de har retusjert bort alle kvinner i den saudiarabiske katalogen sin.

Les også: Kvinner fjernet fra IKEA-katalog i Saudi-Arabia

I begynnelsen forsøkte IKEA å berolige kritikerne med spake unnskyldninger som:

«Vi forstår at du er skuffet og vi burde selvfølgelig ha reagert på dette tidligere og innsett at det er i konflikt med IKEAs retningslinjer.»

«Corporate bullshit»

Når kritikken fortsatte sluttet de å svare. Det er en tabbe tror PR-ekspert Annika Lidne.

- Diskusjonen forsvinner ikke selv om man slutter å kommunisere, sier hun til svenske Dagens Nyheter.

- Tradisjonelt corporate bullshit, kaller hun IKEAs måte å svare på.

- Folk trenger en tydelig forpliktelse

- Jeg forstår at det kan være vanskelig å rekke å svare på hver eneste post, men da burde det være på sin plass med for eksempel en video der administrerende direktør eller andre beslutningstagere viser at de har lyttet til kritikken, forteller hva de vil gjøre og setter et tidspunkt for når det vil bli gjort. Det er en tydelig forpliktelse, det er det folk vil ha, sier Lidne.

- Dette kommer til å påvirke personalet i IKEA og forsure deres varemerke i lang tid, advarer hun.

Les også:

Ikea-gründer slipper roret

Klart for IKEA i Vestfold

IKEA til Ringsaker

Les flere nyheter fra ABC Nyheter