Dansk kunstekspert raser mot Vebjørn Sand
Dumt å sette nazismens storforbrytere i forbindelse med et av dansk kunst' hovedverk, mener Preben Juul Madsen som svarer med å sammenligne Sand med Hitler og Breivik.
Nylig solgte Vebjørn sand sitt maleri «Wannsee-konferansen» for 900.000 kroner til en privat samler i USA. Til ABC Nyheter har Sand innrømmet å ha brukt den danske kunstneren Peder Severin Krøyer sitt «Hip, Hip, Hurra» fra 1888 som utgangspunkt.
- Jeg har brukt et kjent maleri og diktet det om til noe helt annet. Jeg har byttet ut skagensmalerene med Nazitopper, skrev den norske kunstneren i en e-post onsdag.
Nå reageres det fra dansk hold. Preben Juul Madsen er forfatter av flere kunstbøker, samfunnsdebattant og redaktør for nettstedet kunstnyt.dk.
- Sand, Breivik og Hitler
Der tar han et kraftig oppgjør med Sand sitt maleri. «Hva har maleren tenkt seg? Synes han selv han er smart? Hater han danskene?», skriver Juul Madsen.
- Det er ualminnelig dumt å sette nazismens storforbrytere i forbindelse med et av dansk kunst' hovedverk. Hvor dum kan man være? uttalte han til ABC Nyheter onsdag.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTorsdag kom følgende beskjed fra Juul Madsen på e-post:
- Du har bedt om at jeg utdyper min kritikk mot Sand. Det har jeg gjort her, skriver dansken med link til bildemontasjen der den norske kunstneren blir fremstilt som både Adolf Hitler og Anders Behring Breivik.
Les også: - Åpenbart at Sand har latt seg inspirere
- En «grotesk» vri
ABC Nyheter har gjentatte ganger forsøkt å få en kommentar fra Vebjørn Sand på både bildemontasjen og kritikken fra Juul Madsen uten hell.
Kort tid etter at Sand sitt rekordsalg var et faktum mottok ABC Nyheter mange henvendelser fra folk som reagerte på den oppsiktsvekkende likheten mellom hans «Wannsee-konferansen» og Krøyers «Hip, Hip, Hurra».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSaken fortsetter under bildet.
Artikkelen fortsetter under annonsenABC Nyheter har tidligere vært i kontakt med flere norske kunsteksperter og kunsthistorikere, men flere av dem ønsket ikke å uttale seg om sammenligningen.
Øivind Storm Bjerke, professor i kunsthistorie ved UiO, uttalte mandag at det er åpenbart at Sand har latt seg inspirere av Krøyers bilde.
- Men han bruker referansen på en måte som gjør en «grotesk» vri på motivet. Dette er vanlig praksis blant billedkunstnere innen alle felter, slår han fast.
Ødela maleri til 200 millioner med rumpa
Stort kunsttyveri etterforskes i Hedmark