Meny

- Åpenbart at Sand har latt seg inspirere

LIKHETER: Vebjørn Sand sitt bilde «Wannsee-konferansen» til venstre kan minne en hel del om Peder Severin Krøyer sitt «Hip, Hip, Hurra» fra 1888.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kunsthistorikere ser ikke noe problematisk ved at Vebjørn Sand sitt rekordbilde «Wannsee-konferansen» har flere klare likheter med Peder Severin Krøyer' bilde «Hip, Hip, Hurra».

Mandag ettermiddag ble kjent at Vebjørn Sand har solgt sitt dyreste bilde noensinne, «Wannsee-konferansen», for 900.000 kroner til en privat samler i USA.

ABC Nyheter har mottatt flere henvendelser fra personer som syntes Sand's verk minner mistenkelig mye på Peder Severin Krøyer sitt bilde svært berømte bilde «Hip, Hip, Hurra» fra 1888.

Krøyer regnes som en av de mest sentrale Skagenmalerne, og bildet fra 1888 er et av hans mest kjente verk.

- Ikke uvanlig

ABC Nyheter har vært i kontakt med flere kunsteksperter og kunsthistorikere. Flere av dem ønsket ikke å uttale seg om sammenligningen.

To av dem letter likevel noe på sløret, men ingen av dem mener Sand har gått over streken.

Kunsthistoriker Øystein Sjåstad skriver følgende i en mail til ABC Nyheter.

- Det eneste jeg kan si om dette er at det ikke er uvanlig å lage denne typer siteringer til kjente kunstverk. Det kalles gjerne for en appropriasjon. Det er meningen at man skal kjenne igjen det «originale» bildet.

Les også: Ødela maleri til 200 millioner med rumpa

- Har stjålet som ravner til alle tider

Øivind Storm Bjerke er professor i kunsthistorie ved UiO, i tillegg til å ha skrevet en rekke bøker om kunst. Han mener det er åpenbart at Sand har latt seg inspirere av Krøyers bilde.

- Men han bruker referansen på en måte som gjør en «grotesk» vri på motivet. Dette er vanlig praksis blant billedkunstnere innen alle felter, sier Bjerke til ABC Nyheter.

Han minner også om en nylig sak der den norske samtidskunstneren Pushwagner ble beskyldt for å ha rappet sitt konsept «Soft City» fra den danske tegneren Erik Ortvad.

- Den saken vakte i hvert fall ikke noe særlig oppstyr. De fagkyndige som uttalte seg syntes dette lå greit innen grensen av hva man må akseptere. Det samme gjelder Sands referanse til Krøyer, sier Bjerke og legger til.

- Billedkunstnere har til alle tider stjålet som ravner fra hverandre.Det interessante er hva de gjør med tyvegodset, slår han fast.

Sand: - Ble til i bakgården

Via mail forklarer Vebjørn Sand mandag kveld at hans maleri er en såkalt parafrase.

- Jeg har bruket et kjent maleri som et utgangspunkt og diktet det om til noe helt annet. Mitt maleri er i så måte en parafrase over Krøyers berømte maleri. Bildet ble til i bakgården i galleri Sand i New York, og jeg har byttet ut skagensmalerene med Nazitopper, skriver Sand.

Les også:

Stort kunsttyveri etterforskes i Hedmark

Besøk Dalís bisarre verden

Marianne Aulie tjente stort


Les flere nyheter

Populært