D#2:Politiet må bruke IT-løsninger fra 70-tallet

SAMARBEID: Politiets nye it-plattform åpner for langt mer samarbeid og utveksling av informasjon på tvers av politidistriktene, som tilgang til kart, logg og flåtestyring. Her fra Operasjonssentralen i Oslo.
SAMARBEID: Politiets nye it-plattform åpner for langt mer samarbeid og utveksling av informasjon på tvers av politidistriktene, som tilgang til kart, logg og flåtestyring. Her fra Operasjonssentralen i Oslo.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny digital plattform klar til våren, men fortsatt må gammel teknologi brukes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
D#2
  • Fornyelse av politiets tekniske infrastruk­tur: Ny dataplattform med system for gjenfinni­ng, deling og utveksling av informasjon­ – med arbeidstittelen D#2.
  • Skal betjene nærmere 18 000 brukere i 27 politidistrikter, fem statsadvokat­embeter, Riksadvokatembetet, fengsels­myndighetene, Økokrim, Kripos og Politiets­ sikkerhetstjeneste.
  • Skal håndtere store mengder informasjon: Flere hundre millioner dokumenter og registre er spredt på 800 servere i dag. Sektorens årlige multimedie­produksjon er på 1,5–2 TB lyd, 4–5 TB video og 150–200 gigabyte bilder.
  • Infrastrukturen omfatter datahaller, nettverk og utstyr.
  • Kostnaden er drøyt 100 millioner kroner.

Etter flere års byggevirksomhet er politiet­ endelig i mål med sin nye it-plattform. Infrastrukturprosjektet D#2 (uttales dæsj to) rulles ut til samtlige politidistrikt frem til april neste år.

Dette er en redundant Citrix-basert plattform som sentral­iserer de fleste løsningene og gjør det mulig å samhandle på tvers av distriktene. Plattformen åpner også for nye muligheter, som mobile løsninger.

– Nå kan distriktene få tilgang til informasjon hos hverandre, forklarer prosjektleder Hans Christian Oppegård ved Politiets data- og materiell­tjeneste (PDMT).

Det har vært etterlyst lenge for å kunne samkjøre etterforskning og oppdage kriminalitet på tvers av geografiske grenser.

Les også: Kan ikke sende tekst, bilder eller kart til patruljene

Sentralisering

Hemmeligheten ligger i sentralisering: Det aller meste av løsninger og informasjon som tidligere var installert og lagret på hver politistasjon og lensmannskontor, er nå flyttet til to datahaller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfra er programvare og data tilgjengelig over linje. Dette kalles tynnklientløsning, som har vært på moten til og fra de siste 30 årene.

Men dette løftet er bare ett av skrittene for moderniseringen av politiet: Dagens it-løsninger skal fremdeles brukes, og de eldste ble unnfanget sent på 70-tallet.

– Dette prosjektet omfatter ikke nye løsninger på den nye plattformen, bekrefter Oppegård.

Mye av den gamle programvaren er ikke laget­ for å fungere på en moderne plattform, og langt mindre på mobile enheter ute i felt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og prosjektlederen legger ikke skjul på at dette byr på trøbbel i det daglige.

– En del løsninger har problemer fra før. De er jo noen år gamle og hangler litt. Dermed vil ikke disse bli noe bedre på ny enn gammel plattform. Her vil vi ha de samme problemene, sier Oppegård til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finland: Her har politiet full oversikt

Ny grunnmur måtte på plass

Prosjektleder Hans Christian Oppegård har ingen nye løsninger å by på med den nye it-plattformen. Foto: Espen ZachariassenProsjektleder Hans Christian Oppegård har ingen nye løsninger å by på med den nye it-plattformen. Foto: Espen Zachariassen

Hvor smart har det vært å vente med de gamle løsningene? PDMTs it-direktør, Per Håvard Pedersen, mener det ikke var mulig å fornye både infrastruktur og it-løsninger samtidig.

– Vi vet at den nye plattformen har gitt problemer, men en ny grunnmur har vært en forutsetning for å komme videre. Vi har etterslep på mer enn bare infrastrukturen, men tror at rekkefølgen vi har valgt er den rette, sier Pedersen.

– Vi klarer rett og slett ikke å gjøre alt på en gang, og det var ikke noe alternativ å fortsette med den gamle NT-plattformen, sier prosjektleder Oppegård.

Denne utdaterte Microsoft-plattformen var en del av årsaken til de store dataproblemene hos politiet i 2009, der en ganske gammel orm infiserte systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Politiet må utnytte IT-systemene de allerede har

Straffesak først

Flere av løsningene ble utviklet på sent 70-tall og ut på 80-tallet. Her er det noe modernisering som tvinger seg frem: Stortinget har vedtatt ny straffeprosesslov, som ikke får praktisk effekt før nye løsninger er på plass. Her er arbeidet så vidt kommet i gang

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det dreier seg om deler av straffesaks­porteføljen. Her skal alt bygges på nytt i det som er kalt Merverdiprogrammet, forklarer it-direktør Pedersen.

Han antyder at denne jobben kan ta fem år. Kostnadene er så langt ikke avklart, men det må godkjennes av Stortinget. Det betyr at kostnadene overstiger 500 millioner kroner.

Mobile løsninger kommer

22. juli-kommisjonens rapport slo for øvrig fast at norsk politi henger langt etter kolleger i flere land når det gjelder it-utstyr i felt. Her er det forbedringer på gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye plattformen er bygget for å takle mobile løsninger, og det lanseres snart et eget system kalt Mobiliti. Det betyr at en patrulje skal kunne benytte smarttelefoner og nettbrett.

De gamle dataløsningene i politiet er i seg selv ikke tilpasset mobilt bruk. Dermed vil det foreløpig ikke alltid være like vellykket å gjøre oppslag i etter­retningsregistre eller benytte kartprogram.

– PDMT kjører et eget prosjekt på dette parallelt med D#2, og er i gang med å kartlegge behovene, sier prosjektleder Hans Christian Oppegård.

Les også:

Han er lei av Hoffs nødnettslakt

Sliter med å finne løsning for hemmelige samtaler

Vil prioritere mobildekning for viktige personer

Slik blir det nye nødnettet

Les flere nyheter