MONORAILMonorailen kommer tilbake

FÅR MONORAIL: I São Paulo i Brazil bygger Bombardier et helt nytt kollektivtransportsystem basert på monorail. Mye billigere og mye raskere enn utbygging av en t-bane. Foto: Bombardier
FÅR MONORAIL: I São Paulo i Brazil bygger Bombardier et helt nytt kollektivtransportsystem basert på monorail. Mye billigere og mye raskere enn utbygging av en t-bane. Foto: Bombardier
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et metrosystem over bakken kan bli halvparten så dyrt som et på og under bakken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Monorail er kanskje mest kjent fra Disneyland og Las Vegas, men mye har skjedd siden slike systemer ble installert.

Les også: Her svever trikken over byen

Bygger i Brasil

I dag konkurrerer monorail effektivt med t-baner i kapasitet og de er potensielt svært mye billigere.

– I svært mange byer som allerede har en t-bane er ikke monorail et alternativ. Da velger man heller å utvide det eksisterende nettet, og det er tilfellet i svært mange modne markeder. Men i byer hvor de ikke har slike systemer er monorailen er svært godt alternativ, sier teknisk sjef for transport i Bombardier, Josef Doppelbauer.

– Vi er i ferd med å bygge ut et monorailsystem i São Paulo i Brasil med en kapasitet på nesten 50 000 passasjerer i timen i hver retning. Vi ser også interesse fra både Sør-Amerika og India. Slike persontransportsystemer byr på store fordeler i byer med rask befolkningsvekst som ikke har noe fra før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også:

Denne trikken kan kjøre uten en tråd

Denne oslotrikken blir snart historie

Raskere

Han sier at monorailsystemer kan installeres på mye kortere tid enn t-baner, og de bruker vesentlig mindre areal.

De fleste t-baner har store deler av systemet over bakken, og det legger beslag på mye areal.

En monorail står på pilarer som er enkle å plassere, f.eks. mellom to kjørebaner i en hovedvei.

Tror på monorail: Josef Doppelbauer i Bombardier mener monorailen er tingen for byer som ennå ikke har installert et metrosystem. Foto: O. R. Valmot

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Billigere

– Selve togsettene og mye av infrastrukturen koster det samme enten det er en monorail eller en t-bane. Den store forskjellen kommer når man må grave tunneler eller erverve land til en t-bane. I slike sammenligninger på totalkostnader kan en monorail komme ned i halvparten av kostnaden, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Togsettene er fra to til åtte vogner og har samme innvendige mål som en t-bane. Hastigheten på opptil 80 km/t er også sammenlignbar.

Svingradiusen er helt ned i 46 meter, slik at banene skal kunne tilpasses veitraseene i byer hvor de blir montert.

Les også:

Slik kan trikken kjøre på T-banelinjene

Dette er verdens lengste buss

– Alt som går på skinner vil bruke mindre energi

Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken