Farlig mye svevestøv i Europa

Svevestøv kan være helsefarlig. Arkivfoto: NTB scanpix
Svevestøv kan være helsefarlig. Arkivfoto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftforurensningen er fortsatt faretruende høy i Europa, advarer Det europeiske miljøbyrået (EEA). Spesielt svevestøv utgjør en trussel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftforurensningen forkorter menneskers liv med i snitt åtte måneder, og i de verst rammede områdene med to år, ifølge EEA. Det skyldes at forurensningen øker risikoen for lungekreft og hjerte- og karsykdommer.

Utslippene av mange giftstoffer er redusert de siste årene, men det er fortsatt mulig å gjøre mer, fastslår EEA-direktør Jacqueline McGlade.

– I mange land er konsentrasjonene av luftforurensende stoffer fortsatt over lovlige og anbefalte nivåer, sier McGlade.

Les også: - Nesten 1 av 10 barn får astma på grunn av trafikkforurensning

Byer utsatt

Den farligste forurensningen er svevestøv. Ifølge EEA viser de nyeste tallene som er tilgjengelige, at 21 prosent av befolkningen i europeiske byer er utsatt for farlig store mengder svevestøv.

Opptil 30 prosent av befolkningen i byene er utsatt for partikler som er så små at de kan komme inn i blodomløpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Store deler av Europa har vedvarende problemer med utendørs konsentrasjoner av svevestøv og bakkenær ozon, men EU har gjort fremskritt de siste tiårene for å redusere luftforurensning som forårsaker forsuring av vann, jord og skoger, sier Cristina Guerreiro, prosjektleder i Norges institutt for luftforskning NILU.

Les også: Her blir ørkenen grønn

Overskridelser

– Når det gjelder nitrogendioksid, NO2, så har de aller fleste land i Europa fortsatt problemer med overskridelser av grenseverdier, som vi har i Norge. Men vi ser at trenden er nedadgående for de fleste målestasjonene i Europa. Dette er dessverre ikke tilfellet her til lands, sier Guerreiro i en uttalelse.

Grunnen til dette er ifølge NILU en stor økning i bruken av dieselbiler de senere årene.

Les flere nyheter