Nav-ansatte trakassert på sosiale medier

TRAKASSERT: Nav-ansatte blir hengt ut og trakassert på sosiale medier etter at rasende brukere får avslag på støtte. FOTO: Scanpix
TRAKASSERT: Nav-ansatte blir hengt ut og trakassert på sosiale medier etter at rasende brukere får avslag på støtte. FOTO: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir nå kurset i konflikthåndtering

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at en bruker hetset en Nav-ansatt på sosiale medier med påstander om at saksbehandleren var barnepornobruker, ber Nav Ullern Oslo kommune om råd til hvordan de skal håndtere slik trakassering, skriver Oslo By.

Brukeren hadde fått avslag på støtte.

Trusler og vold har lenge vært en del av hverdagen til Nav-ansatte, som nå blir hengt ut og trakassert på sosiale medier.

Forfatter og ekspert på arbeids- og organisasjonspsykologi, Ole André Bråten, holder nå kurs for bedrifter, deriblant Nav, om hvordan de skal håndtere trakassering, vold og trusler.

Han er mest opptatt av hvordan man kan forebygge trakasseringen på sosiale medier, og at det er mindre risiko for at trakassering vil finne sted om man har bedre kompetanse innen kommunikasjon og konflikthåndtering.

Les også: – Nav skal ikke overprøve legens avgjørelse

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Må slås ned på

Sosialbyråd Anniken Hauglie, vil se på om vi skal ha felles, sentrale retningslinjer for hvordan man skal takle trakasseringen av kommunens ansatte i sosiale medier.

– Jeg synes ikke man skal tåle mer i sosiale medier enn i andre offentlige sammenhenger. Denne type ytringer må slås ned på, sier hun til Osloby.

Hun forteller videre at Nav-ansatte må være bevisste på at de møter mennesker i vanskelige livssituasjoner, slik at brukernes møte med Nav ikke oppfattes som negativt og provoserende.

– Men det sier seg selv at heller ikke Nav-ansatte kan akseptere hva som helst.

Det er registrert så mye som 82 volds- og trusselepisoder hos Nav Oslo i år.

Fylkesdirektør Henrik Lyng, sier at de foreløpig ikke har sett på dette som et stort problem, men at det er noe de må se nærmere på.

Han deler også Hauglies mening om at selv om man jobber i Nav, skal man ikke tåle personlige karakteristikker og sjikane.

Les også:

– De som trenger det mest, får ikke pleiepenger

Romfolk i Trondheim vil ha Nav-støtte til bolig

Les andre nyheter