Lotto-millionæren «Fredrik» var et PR-stunt

PR-STUNT. Norsk Tipping ville ha litt annerledes reklame. Da fant de på lotto-millionæren «Fredrik». Foto: Norsk Tipping.
PR-STUNT. Norsk Tipping ville ha litt annerledes reklame. Da fant de på lotto-millionæren «Fredrik». Foto: Norsk Tipping.

Norsk tipping bekrefter at lotto-millionæren Fredrik kun var et reklamestunt for å skape oppmerksomhet.«»

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sist uke vakte det oppsikt da en mann ved navn «Fredrik» la ut flere hundre annonser på Finn.no hvor han fortalte at han ville gi bort alt han eier og har, fordi han har vunnet i Lotto. Historien om den heldige lotto-millionæren har vakt stor oppsikt og responsen på gratis-annonsene har værrt enorm.

Men mandag slapp Norsk Tipping nyheten om at det er de som står bak påfunnet. I samarbeid med Try Reklamebyrå ønsket de å skape oppmerksomhet rundt det å være lotto-millionær.

– «Reklamestuntet» var for å skape oppmerksomhet og for å markere at Lotto-millionærer virkelig ikke er som andre millionærer, skriver Norsk Tipping i en pressemelding.

Les også: Norsk lottorekord på 45 millioner kroner

– Gikk over all forventning

Annonsene hadde 362 000 visninger, Fredrik mottok 32 000 mail og trafikken til Gi bort-torget økte med 22 prosent i forrige uke.

Norsk Tipping bedyrer at alle annonsene var reelle og at alt som ble annonsert ble gitt bort. Store deler av varene som ble gitt bort skal ha blitt handlet inn fra bruktmarkeder og Fretex.

Kommunikasjonsrådgiver i Norsk Tipping, Roar Jødahl, sier til ABC Nyheter at de er ser på reklamestuntet som vellykket.

– Dette gikk over all forventning. «Fredrik» var en «snakkis» i uka som var, og vi vil absolutt si at dette har vært vellykket. Det var et nytt eksperiment som viste seg å treffe godt.

– Vi har i mange år levert de gode gamle lotto-reklamene, men dette var noe nytt. Det er utrolig morsomt at det ble så stort, sier Jødahl.

Les også: Norsk Tipping-ansatt vant jackpot

– Fått enorm oppmerksomhet

Tippeselskapet hadde et ønske om å markere Lotto på en annerledes og uventet måte.

– Som eksperiment gir dette en effekt som ikke er direkte sammenlignbart med det vi oppnår gjennom en mer tradisjonell reklamekampanje. Vi har nådd ut til en annen målgruppe enn vi vanligvis når, og eksperimentet har fått en enorm oppmerksomhet og skapt stort engasjement i sosiale medier og på andre arenaer, sier merkevareansvarlig for Lotto, Tove Kristin Liberg.

Les også:

Over 50 nye lottomillionærer

Norsk Tipping åpner nettkasino

Les flere nyheter

Personvernpolicy