Meny

Pixar viser mot

Fredag er det norsk premiere på Pixars nye animasjonsfilm «Modig». (Foto: Disney)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hovedpersonen har rødt hår og filmen er nummer 13 i rekken. Men Pixar er ikke overtroiske, og satser på et nytt lykketreff med premiereklare «Modig».

Rødhårede sneller betyr ulykke, ifølge gammel overtro. Og etter å ha håvet inn Oscarer med «WALL-E», «Up» og «Toy Story 3», havnet The Walt Disney Company-eide Pixar Animation Studios - med direktør og kunstnerisk leder John Lasseter i spissen - i vansker med sin 13. langfilm.

Regissør og idémaker Brenda Chapman ble erstattet underveis, på grunn av de berømmelige «creative differences».

Men «Modig» kom i mål likevel, og får norgespremiere 31. august.

– Regissørskifter skjer hele tida, bedyrer den nye regissøren, Mark Andrews, overfor FilmMagasinet når vi treffer ham i Edinburgh.

– Da Pixar inviterte meg om bord, sa de: «Her er filmen. Den skal lanseres om 18 måneder. Den er ikke helt på nivået vi skulle ønske oss. Hva kan du få til?»

Fordel å komme utenfra

Langlokkede, T-skjortesporty Andrews mener det var en fordel for ham å komme utenfra.

– Straks jeg fikk tilgang til Brendas historie, skjønte jeg at bitene var på plass. Spørsmålet var hvordan jeg kunne kombinere dem for å lage noe superunderholdende, superappellerende og inderlig. Jeg tilførte min lidenskap og eventyrlyst – gjennomkoreograferte slåsscener, detaljert pil-og-bue-bruk og den slags. Jeg fikk anledning til å være objektiv. Iblant trenger du et friskt hode.

Forhekset av Skottland

Skottland utgjør rammene også i filmen, som kretser rundt middelalderprinsessa Merida. Mens Kelly Macdonald leverer stemmen i originalversjonen, står Charlotte Frogner for den norske.

Merida rømmer fra sine arrangerte bryllupsplaner, roter seg borti en heks i skogen – og opplever plutselig at dronningmora Elinor (Emma Thompson/Hege Schøyen) blir omskapt til en bjørn. Andrews innrømmer at det krevde mot for å gi seg i kast med Pixars første kvinnelige hovedperson.

– Det jeg elsket, var forelder/barn- forholdet, forklarer han.

– Det kunne like gjerne vært far og datter eller mor og sønn. Det er uansett lett å kjenne seg igjen i. Vi har alle vært tenåringer og kjempet mot det verden vil at vi skal være. Jeg forteller også ungene mine at jeg vet hvilke fallgruver som venter, kunne gitt dem et kart, uten at de hører etter av den grunn. De kommer aldri til å følge det kartet, de må finne ut av ting selv. Alt det der finnes i storyen, sier Andrews med henvisning til den premiereklare filmen.

Les hele intervjuet i FilmMagasinet


Les flere kultursaker på ABC Nyheter

Les flere nyheter her

Populært