Meny

Sterkt for sterkøl

Det blir stadig flere varianter av sterkøl i Norge, takket være de mange mikrobryggeriene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av sterkøl har økt med over 50 prosent så langt i år, og nå sier hele 28 prosent av befolkningen at de jevnlig drikker andre typer øl enn lys pils.

– Den økte interessen for mangfoldet av øl kan vi ikke minst takke de mange norske mikrobryggeriene for, sier direktør Petter Nome i Bryggeriforeningen.

Antallet små bryggerier har økt kraftig de siste årene.

Pils er fortsatt nordmenns favorittøl, og i over ni av ti ølglass er det pils. Men alt tyder på at folk er i ferd med å få øyne opp for øl med andre smaker, slik som ulike typer mørkt og sterkt øl fra små og store bryggerier.

Det meste av det såkalte nisjeølet er sterkøl som bare selges på Vinmonopolet, men også dagligvarehandelen har etter hvert fått et stort utvalg nye øltyper.

Les også: Så mange kalorier inneholder glasset ditt

Pol og butikk

I årets syv første måneder ble det solgt 722 000 liter sterkøl, en økning på hele 52 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Og i fjor var det en kraftig økning fra 2010.   

– Vi ser den samme utviklingen i hele Europa, i Australia og USA. Trenden har kommet mye lenger i andre land, og alt tyder på at den bare vil vokse seg sterkere i Norge. Mange bryggerier utvikler helt nye øltyper, henter fram gamle norske tradisjoner eller inspireres av internasjonale klassikere som ale, stout, porter og hveteøl,  sier Nome.

De største norske bryggeriene produserer også sterkøl, men så langt er det sterk pilsner og juleøl som har dominert. Det tradisjonsrike bokkølet er imidlertid i ferd med å gjøre renessanse. 

– Det er også interessant å se at et tidligere utrydningstruet, mørkt øl som Bayer øker i popularitet igjen, og denne øltypen selges nå i nesten alle dagligvarebutikker her i landet, sier Nome.

Hans håp er at det skal bli like populært å være ølkjenner som vinkjenner.

– Det er minst like spennende å smake og bedømme en ny øltype fra et norsk bryggeri, som å teste en ny beaujolais fra Frankrike.

Les også: En bjørn etter øl

Kvinner også

En spørreundersøkelse bekrefter den økte interessen andre øltyper enn lys pils.

73 prosent beskriver ølet fra norske mikrobryggerier som herlig, viser en undersøkelse YouGov har gjort for Bryggeriforeningen.

Men meningene er delte. 24 prosent synes smaken er litt for krevende, og to prosent synes slikt øl smaker fælt

– Nordmenn er blitt så vant til pils at mange trenger litt tid på å venne seg til andre typer øl. Men stadig flere synes tydeligvis det er verdt å teste nye smaker.

Det er langt fra bare godt voksne menn som er glad i de nye øltypene.

– Undersøkelsen viser at nisjeølet er mest populært i aldersgruppen 18 til 34 år. Hver tredje under 34 år svarer i undersøkelsen at de jevnlig drikker andre typer øl enn pils.

Blant dem over 55 år er andelen 20 prosent.

– Ikke uventet er det mange flere menn enn kvinner, dobbelt så mange, som drikker annet enn pils. Men når det gjelder bedømming av smaken på øl fra mikrobryggerier, er kvinner nesten like positive som menn. Flere enn syv av ti, av både kvinner og menn, er svært begeistret for slikt øl.

Salget av butikkøl, i hovedsak pils, ligger omtrent på samme nivå som i 2011. To dårlige sommere på rad, har gått hardt ut over ølsalget. Julisalget i år var riktignok 5,5 prosent høyere enn juli 2011, men det skyldes at salget falt kraftig i tiden etter 22. juli i fjor.

Newswire (NW) er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet for Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Alt om mat og drikke hos ABC Nyheter

Populært