– Tog kan løse boligkrisen i Oslo

Intercitytrianglet må bygges for å løse boligproblemene til Oslo, mener Eiendomsmeglerforbundet. På bildet er NSBs nye FLIRT-tog. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Intercitytrianglet må bygges for å løse boligproblemene til Oslo, mener Eiendomsmeglerforbundet. På bildet er NSBs nye FLIRT-tog. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis politikerne virkelig vil løse Oslos boligproblemer, må de sørge for at intercitytriangelet mellom Oslo og Lillehammer, Halden og Skien blir bygget, mener Norges Eiendomsmeglerforbund.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fire nye hus her og 15 nye hus der, vil ikke dekke behovet for nye boliger i Oslo. De tilgjengelige arealene vil etter hvert ikke være store nok til å takle forventet befolkningsvekst. Derfor må vi sørge for at folk som jobber i Oslo kan bosette seg andre steder. Det får vi til ved hjelp av intercitytriangelet, sier leder Tormod Boldvik i Eiendomsmeglerforbundet til Dagsavisen.

Les også: Siste sommeren med omfattende stenging, ifølge NSB

Ifølge Jernbaneverket vil intercitytrianglet koste om lag 130 milliarder kroner, og de mener det kan stå ferdig i 2025.

– Det er åpenbart at politikere som vil gjøre noe med boligproblemene, også må satse på samferdselsprosjekter. For Oslos del handler det snart ikke om den politiske viljen, men om evnen til å løse boligproblemene, mener Boldvik.

– Hvis titusenvis flytter til Oslo i årene som kommer, vil det til slutt stoppe opp. Det vil ikke lenger være mulig å utvide arealene som er aktuelle for boligbygging.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: - Jernbane må prioriteres framfor vei

– Med intercitytriangelet på plass vil det bli mulig å nyttiggjøre seg Nedre Buskerud og selvsagt hele Akershus, Østfold og Vestfold. Alle disse områdene blir attraktive boligalternativer for dem som jobber i Oslo. Dermed vil det også bli enklere å skaffe seg bolig uten å bli gjeldsslave for livet, sier Boldvik.

– De som ikke har mulighet til å være med på det høye prisnivået i Oslo, vil da kunne finne reelle alternativer til en langt lavere pris andre steder. I Drammen er boligprisene fortsatt om lag 40 prosent lavere enn i Oslo, opplyser Boldvik.

Les flere nyheter