Tar flere som kjører ulovlig

Oslo (NW): Mer effektive kontrollmetoder gjør at Statens vegvesen får tatt flere som kjører ulovlig i trafikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi vinker bare inn de kjøretøyene som skulle vært avskiltet og som dermed kjører ulovlig. Bilister som har alt i orden, merker ikke noe til kontrollen, sier avdelingsdirektør Kari Aamot i Statens vegvesen.

De siste åra har vegvesenet tatt i bruk skiltlesere for å scanne bilskilt. Skiltene sjekkes opp mot mange ulike databaser, og i løpet av brøkdelen av et sekund får kontrollørene beskjed om noe ikke er i orden.

I dag har de 23 kontrollposter av denne typen. Til enhver tid finnes det 200 000 kjøretøy på veien med én eller flere mangler, og som skulle vært avskiltet.

– Alle er for eksempel ikke klar over at det er bruksforbud på en bil hvis den ikke har vært til EU-kontroll i tide, sier Aamot.

Sparer millioner

Etter at vegvesenet har tatt i bruk den nye kontrollmetoden, ble oblatordningen fjernet.

Ordningen ble innført i 1993, og skulle gjøre det enklere å sjekke mangler ved kjøretøyet. Den kunne likevel bare sjekke mangler registrert ved en bestemt dato. Nå kan skiltlesere gjøre jobben bedre, fordi den kan kontrollere mangler når som helst.

– Vi har lenge ment at ordningen med oblater er utdatert. Du trenger ikke å vente på brev fra oss med de to klistremerkene i år, og fra 1. mai kunne du ta av de gamle oblatene, sier Aamot.

Statens vegvesen sparer 20 millioner kroner når deres største postutsendelse nå forsvinner.

Tar flere smuglere

Den nye teknologien er også tatt i bruk av Tollvesenet. I et prøveprosjekt på seks måneder har de brukt skiltlesere til å kontrollere kjøretøy ved åtte grenseoverganger i Østfold. Det har vært effektivt.

– I prøveperioden stanset vi langt flere forsøk på smugling. Økningen var stor innen alle kategorier; alkohol, narkotika, kjøttvarer og levende dyr, sier Asle Farberg, avdelingssjef i grensekontrollavdelingen i tollregion Øst-Norge.

Den største økningen i stansede smuglingsforsøk gjaldt alkohol.

– Vi gjorde 45 prosent flere alkoholbeslag på ubetjente grenseoverganger. Det er en signifikant oppgang, sier Farberg.

Han forteller at systemet ikke bare kan lese av bilskilt. Det tar også videobilder fra selve grensepasseringen.

– Ser vi for eksempel en tungt lastet polskregistrert lastebil på Kornsjø, gir det oss et tegn på at vi bør reagere, sier Farberg.

Hovedfokus i prøveprosjektet var smuglingskontroll, men etter oblatfjerningen vil Tollvesenet også bruke skiltleseren til kontroll av årsavgiften.

– Fra mandag 18. juni begynte vi vår aktive kontroll. I likhet med vegvesenet vil vi bruke mobile kontrollposter for å avdekke om bileiere har betalt årsavgiften eller ei, sier Farberg.

Newswire (NW) er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå.

Personvernpolicy