Om et år kan vi spasere over Hardangerfjorden

Norges lengste hengebru står ferdig i Hardanger i juni 2013. Prosjektleder Øyvind Søvik i Vegvesenet tar en kikk på kabelspinningen som pågår mellom brufestet i Vallavik og det 200 meter høye tårnet. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om et års tid står Norges lengste hengebru ferdig i Hardanger. Den byr på nye opplevelser både for gående og kjørende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Hardangerbrua:

* Norges lengste hengebru. Åpnes for trafikk neste sommer.

* Går mellom Vallavik og Bu i Hardanger. Erstatter ferjen Bruravik-

Brimnes.

* Tårnene på begge sider er rundt 200 meter høye. Hovedspennet på

hengebrua er 1.310 meter.

* I tillegg til kjørefeltene får brua gang- og sykkelvei.

* Det er bygd i alt 2,7 km nye tunneler som fører trafikken inn på

brua på begge sider. På Vallavik-siden kommer bilene rett inn i den

7,5 km lange Vallaviktunnelen.

* Kostnadene er beregnet til 2,3 milliarder 2011-kroner.

* De kjørende skal betale det meste. Bompengene for en privatbilvil trolig bli rundt 150 kroner.

– Vi regner med at tidsplanen holder slik at vi kan åpne i slutten av juni neste år, selv om vi ble en del forsinket av orkanen «Dagmar», sier Øivind L. Søvik. Han er prosjektleder for Hardangerbrua og har lang fartstid i Statens vegvesen.

I fjor ble byggingen av de rundt 200 meter høye tårnene på begge sider av fjorden fullført. Siden i fjor høst har arbeidet med bærekablene pågått. Til høsten kommer stålseksjonene som skal utgjøre kjørebanene mellom brutårnene. De er bygget i Kina og fraktes på et skip til Hardangerfjorden.

Når seksjonene er heist på plass, skal de sveises sammen og asfalt skal legges. Da begynner brua å få sitt endelige utseende, selv om mye arbeid fortsatt gjenstår.

Ikke bare for biler

Hardangerbrua skal erstatte ferjesambandet Bruravik-Brimnes og gjøre store deler

av Hardanger «landfast».

Den er ikke bare bygget for biler og andre kjøretøy. Fotgjengere og syklister får gode muligheter til å ta seg over brua og nyte utsikten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På begge sider av brua lages det parkeringsplasser for biler og busser, og så er det mulig å gå over på brua der det blir gang- og sykkelvei atskilt fra bilene.

Fra brua blir det praktfull utsikt over Hardangerfjorden og fjellene rundt med Folgefonna lengre unna.

– Turistbusser kan stoppe på den ene siden og slippe turistene av og så møte dem på den andre siden. Vi tror det blir en populær mulighet, sier Søvik.

Les også: Varsler nye protester mot mastebygging i Hardanger

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lang prosess

Det har tatt tid å virkeliggjøre planene om bru over Hardangerfjorden. Tanken ble lansert første gang i 1937. Da var Golden Gate i California ferdig bygget som den lengste hengebru i verden. Nå rykker den ned på listen bak Hardangerbrua, som tar plassen som verdens åttende lengste hengebru.

Etter at Vallaviktunnelen ble åpnet i 1985, kom det fart i planene. I 1996 sa Stortinget nei, men ti år etter ble bruplanene enstemmig godtatt i Stortinget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Søvik forteller at byggingen har holdt seg innenfor budsjettet. De totale kostnadene er beregnet 2,3 milliarder 2011-kroner. Det er i samsvar med forutsetningene da Stortinget vedtok bygging.

Les også: Anarkister ville sprenge bru

Stort arbeid

Tre entreprenørselskaper, AF Gruppen, Veidekke og danske MT Højgaard har hatt de største oppdragene med brua.

AF Gruppen har arbeidet med tunnelene og tilførselsveiene. I alt er det bygget 2,7 km tunneler, 800 meter vei og 900 meter gang- og sykkelvei som skal føre fram til brua. Inne i fjellet på begge sider er det laget rundkjøringer. Når bilistene kommer ut av tunnelen på Vallavik-siden får de et flott utsyn mot brua gjennom den 23 meter høye portalen.

Veidekke har bygd brutårnene mens stålarbeidene utføres av MT Højgaard. Nå i juni pågår strekking av kablene som skal holde brua. Galvaniserte tråder trekkes over brua ved hjelp av et spinnende hjul. Derfor kalles prosessen også spinning. Til sammen 10.032 tråder med en diameter på 5,3 mm skal holde brua oppe på hver side.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Livsfarlig høydelek sprer seg

De kjørende betaler

Det er de som skal bruke brua som skal betale mesteparten av byggekostnadene. Stortinget har bestemt at 62 prosent av kostnadene skal tas igjen med bompenger. Bare 12 prosent kommer fra staten.

Prisen for å kjøre høyt over Hardangerfjorden er ikke fastsatt, men trolig vil den ligge på nærmere 150 kroner for en personbil. Det kalkuleres med at rundt 2.100 kjøretøy vil passere brua daglig. Da vil brua være nedbetalt i løpet av 15 års tid.

Se også: Glipper taket på 246 meter

Les flere nyheter