Slutt for 120 Days

vinteren 2007 mottok 120 Days Spellemannpris for sitt debutalbum, som kom året før. Fem år og ett album gir bandet seg nå. Foto: NTB scanpix
vinteren 2007 mottok 120 Days Spellemannpris for sitt debutalbum, som kom året før. Fem år og ett album gir bandet seg nå. Foto: NTB scanpix

Kristiansundskvartetten legger opp etter to album og to Spellemann-priser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Viljen til å lage et nytt 120 Days-album finnes ikke akkurat nå, så det er på tide å gi seg mens vi ennå står inne for det vi har laga. Det er selvfølgelig trist, men samtidig føles det veldig rett. Vi har kommet dit vi ville, fortalte frontmann Ådne Meisfjord om bandets pensjonering til Dagbladet.

Les også: Første norske band

Beautiful People

Bandet startet som The Beautiful People i 2001, før de byttet navn til 120 Days etter å – i en stakket stund – ha hett Sex Beat. Som 120 Days ga bandet ut to kritikerroste album. Det siste, som fikk tittelen «II», kom i november i fjor. Bandet hadde da fjernet seg fra krautrocklydbildet som preget debututgivelsen, og orientert seg mer mot klubbmusikk.

GAFFAs anmelder Thomas Karlsen ga plata fem stjerner, og pekte på at selv om man hadde ventet lenge på oppfølgeren til debututgivelsen – det tok fem år – hadde man ikke ventet forgjeves.

Topp karakter

«II» høres mer eller mindre nøyaktig ut som du innbiller deg at 120 Days skal høres ut i 2011. Meisfjord høres enda litt mer ut som Primal Screams' Bobby Gillespie, en eller annen gang rundt «XTRMNTR», og lyden kastes fram og tilbake lik en tennisball i et rom av tibetanske boller og enorme messingplater, eskalerende og støtvis.

Den mørke, blytunge, fjorddiscoinspirerte technoen på låter som «Dahle Disco» («II»s udiskutable høydepunkt) og «Spacedoubt» står skulder mot skulder med de lyse, nesten svevende stemningene i «Sunkissed», alt sammen like sømløst (og skamløst) sydd sammen som sist, skrev Karlsen i sin anmeldelse.

Fokus på sideprosjekter

I de fem årene som gikk mellom debututgivelsen og «II», hadde bandmedlemmene fokus på sideprosjekter. Meisfjord ble medlem i Serena Maneesh, Kjetil Ovesen og Arne Kvalvik ga ut to album med sakteoppbyggende, kvernende ambient-techno under navnet Bygdin, mens bassist Jonas Hestvik Dahl har spilt bass i Masselys, et band som blant annet består av medlemmer fra nå oppløste Salvatore. Ådne Meisfjord ser i alle fall ut til å ha nok på tapeten i tiden fremover.

– Jeg kan nevne at jeg planlegger en utgivelse med Echo Orchestra på den nydelige kassettlabelen Koppklys, sier Meisfjord til GAFFA, og refererer til prosjektet Echo Orchestra.

Les også: Søker livet bak låtene

Enmannsband

Prosjektet ble først vist frem da NRK Lydverket kjørte spalten «Rilleristing» – hvor DJ-er kompilerer musikk de setter pris på eller vil vise frem – for første gang for drøyt tre år siden. Echo Orchestra kan knapt kalles et orkester, siden Meisfjord er eneste medlem.

– Jeg trives ganske godt i mitt eget selskap, egentlig! Echo Orchestra spilte et par konserter - i hermetegn - for noen år tilbake, men nå er det snakk om å gi ut noen låter jeg har hatt liggende i skuffen en stund, men som ikke har passet inn i 120 Days-konseptet eller noe annet konsept jeg har vært med på, forteller Meisfjord.

Snart går han også i studio sammen med Kristian Rangnes for å spille inn materiale til det som «sikkert blir en tolvtommer eller en EP» med bandet Control Voltage Khomeini.

Avskjed i september

Bandet spiller sin siste konsert på Rockefeller i Oslo den 9. september i år, men innen den tid har man mulighet til å oppleve bandet flere andre steder. Blant annet på Roskilde 5. juli og Slottsfjellfestivalen 20. juli.

Les flere kultursaker

Les flere nyheter


Mer om 120 Days hos GAFFA.com

GAFFA RockCruise

Deerhoof og 120 Days remikser Maribel

Roskilde Road Trip er på plass i Oslo

120 Days: Parkteatret, Oslo

Les flere saker på GAFFA.com

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden