Isfront mellom partene i vekterstreiken

Et skilt på Gardermoen Oslo Lufthavn mandag varsler om redusert kapasitet i sikkerhetskontrollen på grunn av streik blant vektere. Vekterstreiken førte til lange køer i sikkerhetskontrollen på flyplassen i helgen. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
Et skilt på Gardermoen Oslo Lufthavn mandag varsler om redusert kapasitet i sikkerhetskontrollen på grunn av streik blant vektere. Vekterstreiken førte til lange køer i sikkerhetskontrollen på flyplassen i helgen. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tomme minibanker og frustrerte flypassasjer er ikke nok til å tine isfronten mellom partene i vekterkonflikten. Kontakten ble brutt mandag, og ingen ting tyder på noen snarlig forsoning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Allerede onsdag legger de streikende i Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) inn nok et gir og tar ut ytterligere 450 vektere, hvorav 50 på Oslo Lufthavn Gardermoen. Da vil 199 vektere være i streik på Gardermoen.

Informasjonssjef Jo Kobro frykter tilstandene når seks sluser i sikkerhetskontrollen må stenges på morgen og hele ti på ettermiddagen. De køene som har vært til nå, er trolig bare en forsmak på det som kommer, selv om vekterne som er organisert i Parat, og som har godtatt oppgjøret, står på det de kan.

Les også: Tre flyplasser stengt av vekterstreiken

Tillitsvalgte blant Parat-vekterne melder om et surt og anstrengt forhold til de streikende vekterne i NAF.

Flyplassene i Kristiansund, Sandnessjøen og Alta ble stengt mandag, mens det ved ni andre var forsinkelser og avlysninger. Tusenvis av passasjerer som fulgte rådene om å møte timer i forveien, satt og lå rundt i avgangshallene mens de prøvde å få timene til å gå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppgitt

Riksmekler Kari Gjesteby måtte mandag ettermiddag bare konstatere at sonderingene ikke førte noe steds hen, og at det ikke var grunnlag for å ta prosessen videre til formell mekling. Hun hadde ingen formening om når kontakten kunne gjenopptas.

– Dette er veldig beklagelig, siden det er en alvorlig konflikt som rammer tusenvis av reisende, sier hun.

Les også: Politistreik kan hindre Bislett Games-sending

Tonen mellom NAF og NHO Service var påtakelig grinete etter det mislykkede møtet. Administrerende direktør i NHO Service, Petter Furulund, beskyldte motparten for å kreve umulige lønnsgarantier for flere år framover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mente at tilbudet til vekterne i årets oppgjør var svært godt, men sa at motparten bare krevde mer og mer og aldri ble fornøyd. I løpet av helgen uttalte han at vekterne måtte vurderes lønnsmessig på linje med renholdere, butikkansatte og andre grupper med svært liten formell utdannelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne ble tatt svært ille opp av NAL-leder Erna Hagensen. Opptakten til sonderingene var derfor mer krigersk enn forsonende.

Ingen bevegelse

NAL-leder Hagensen sa at situasjonen mandag var identisk med den som førte til brudd før helgen og at det ikke var noe poeng i å fortsette så lenge arbeidsgiversiden ikke flyttet seg en tomme.

Les også: Skattepengene i rute til tross for streik

– Arbeidsgiverne må møte oss på halvveien, det må to parter til for å inngå en avtale. Vi er lei av å være underbetalt og krever oppjustering av en 30 år gammel paragraf som sier at vekterne bare skal tjene 85 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette er ikke lønn til å leve av, sier Hagensen.

Etter møtet var hun bestemt på at hun ikke hadde til hensikt å ta ny kontakt med arbeidsgiveren og at ballen lå på NHOs banehalvdel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Arbeidsmandsforbund tok mandag morgen ut ytterligere 1.200 organiserte vektere i streik. Dermed er cirka 3.000 vektere i konflikt hos de tre dominerende selskapene Securitas, Nokas og G4S.

Fortsetter streiken til onsdag, vil også Førde og Leknes lufthavn bli stengt. Helikoptertrafikken til installasjonene i Nordsjøen fra baser på Vestlandet begynner for alvor å merke ringvirkningene av redusert sikkerhetskontroll.


Les flere nyheter her