Norsk kjøtt-krig i Afrika:

Fatland-konsernet stevnet for høyesterett i Namibia

150 arbeidsplasser ved denne slakteribedriften i Omaheke-regionen sto i fare - ifølge selskapet på grunn av elendige eksportpriser til Fatland i Norge. Foto: Knut Framstad/Nortura.
150 arbeidsplasser ved denne slakteribedriften i Omaheke-regionen sto i fare - ifølge selskapet på grunn av elendige eksportpriser til Fatland i Norge. Foto: Knut Framstad/Nortura.

- Vi ble kjørt bortimot konkurs av norske Fatland, sier sjef for Witvlei Meat i det fattige afrikanske landet Namibia. Selskapet har stevnet Fatland for høyesterett med krav om 10 millioner kroner for påstått kontraktbrudd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En del av norsk utviklingspolitikk er å gi fattige land som Namibia tollfri adgang på eksport av kjøtt til Norge.

Det benyttet det norske Fatland-konsernet seg av, og importerte billig afrikansk storfekjøtt til norske frysedisker.

Men Fatland betalte de namibiske produsentene elendig og solgte kjøttet deres dyrt i Norge, ifølge anklager fra slakteriselskapet Witvlei Meat i Namibia.

Selskapet har trukket Fatland for høyesterett i Namibia med krav om ca. 10 millioner kroner i etterbetaling og påstand om brudd på kontrakten.

- De tok fortjenesten selv

- Vi ble brakt inn i en økonomisk krise av Fatland. De betalte så lite som mulig. Vi holdt på å gi opp og si opp alle våre 150 ansatte i en småby med 3000 innbyggere der vårt anlegg er eneste arbeidsplass.

Det sier daglig leder og en av hovedaksjonærene, Hendri Badenhorst, på telefon til ABC Nyheter.

- Fatland betalte snaut nok mer enn produksjonskostnadene. Så tok de ut fortjenesten ved høyere priser i Norge selv, sier Badenhorst.

- Berget av Nortura

Arbeidsplasser i fattig region: Eksporten til Norge gir kjærkomne arbeidsplasser for kjøttskjærerne. Foto: Knut Framstad/Nortura.Arbeidsplasser i fattig region: Eksporten til Norge gir kjærkomne arbeidsplasser for kjøttskjærerne. Foto: Knut Framstad/Nortura.

- Så kom et annet norsk selskap, Nortura, inn. De kjøpte en betydelig aksjepost for å rekapitalisere da vi var på konkursens rand for to og et halvt år siden, forteller Badenhorst.

Nortura er Norges største slakteriselskap og er drevet og eid av bøndene selv som et samvirkeselskap.

Og Nortura hadde en helt annen prisfilosofi.

- Fra én dag til neste steg prisene 50 prosent da Nortura kom. Nå er prisene bortimot 100 prosent høyere enn det Fatland tilbød, legger han til.

- Norturas mål var også å beskytte prisene til de norske bøndene. For det er klart at dersom billig import kommer inn på det norske markedet, ville det drive hele markedsprisen ned, sier den namibiske kjøtteksportøren.

- Det er til vår fordel, og til den norske bondens fordel. Nå har vi fått en god økonomi, sier Badenhorst.

Løper-helt på laget

En tredje av aksjonærene i selskapet er den ikke ukjente namibiske 200-meterløperen Frank Fredricks.

Fredricks som nå er medlem av Den internasjonale olympiske komité, kommer for øvrig til Bislett Games i juni.

Fatland: - Helt feil.

Fattigbønder i utviklingsland: Namibierne vil gjerne eksportere mer kjøtt til Norge. Foto: Knut Framstad/Nortura.Fattigbønder i utviklingsland: Namibierne vil gjerne eksportere mer kjøtt til Norge. Foto: Knut Framstad/Nortura.

- Hva sier du til til anklagene fra Witvlei, konsernsjef Terje Wester i Fatland?

- De er helt feil. Det dokumenterer vi også for retten.

- Vi har handla for avtalte priser med selskapet. Vi handla i en periode på ett år eller to. Så overtok Nortura mottakeravtalen. Vi kjenner oss ikke igjen i påstanden om dårlig betaling, sier han til ABC Nyheter.

- Måtte brøyte vei

- Hvorfor betalte dere ikke mer, når prisene på det norske markedet dere importerte til, lå skyhøyt over det namibiske prisnivået?

- Vi betalte som sagt ut fra de prisene vi avtalte fra periode til periode. For Witvlei var Norge et nytt marked. Det måtte brøytes vei for å få plass til dem i markedet.

- Det var også problemer med varene til å begynne med, slik at tilliten til kjøttet fra det slakteriet var mindre enn fra andre, svarer Wester.

Hva med Norturas dobling?

- Nå betaler Nortura nesten dobbelt så høy pris til den namibiske kjøttprodusenten, som dere gjorde. Hvordan forklarer du det?

- Jeg vet ikke hvilken pris Nortura betaler nå, sier Wester, selv om Fatland-konsernet fortsatt sitter på eiersiden med en mindre aksjerpost i Witvlei Meat.

- Men prisutviklingen på importert storfekjøtt har gått kraftig opp de siste åra, også fordi underskuddet på det norske markedet har økt, forklarer han.

I virkeligheten viser statistikken over engrospriser på kjøtt i Norge, at prisnivået har gått nedover fra en topp i 2008.

Les også: Redd en kjøttkrise kan følge smørkrisen.

Sjekk kontrakten her

ABC Nyheter sitter på den interne kontrakten Terje Wester selv undertegnet på vegne av Fatlandgruppen i Namibias hovedstad Windhoek 1. september 2007 med Witvlei Meat.

I paragraf 6 i denne kontrakten, som du kan lese her, forplikter Fatland og et annet selskap, Brødr. Michelsen i Bærum, seg til å ta ut høyest mulig pris i det norske markedet. Og fordelen med tollfritak ska komme eksportøren til gode.

Høy pris, lav fortjeneste?

- I kontrakten med Witvlei forpliktet Fatland seg til å ta ut så høy pris som mulig i det norske markedet. Gjorde dere det?

- Vi tok selvfølgelig ut til best mulig priser. Vi har ingen interesse av å selge det kjøttet billigere enn det vi kunne, forsikrer Wester og legger til:

- 99 prosent av kjøttet vi selger, stammer fra norske bønder, og vi ønsker ikke å presse prisen ned i konkurranse med råstoffet vi hadde fra Afrika.

- Og da ble marginene deres gode all den stund pris til produsent i Afrika var så lave?

- Nei, marginene var ikke gode. Investeringer i tid og krefter mens vi var partnere, var store, sier Wester.

- Nortura presser prisen opp

- Det som har skjedd de siste åra, er en strategi Nortura er åpen på, at de skal ta en dominerende plass i import av storfekjøtt for å presse prisen opp, fortsetter Fatlands konsernsjef.

- De sitter nå på en stor del av importen. En produsent som kontrollerer 70 prosent av et marked, kan påvirke prisen mer enn en som sitter på 15 prosent, sier Wester.

- Dårlig kjøtt

En rettssak har i lenger tid versert for høyesterett i Namibia, der Witvlei påstår at Fatland ikke har gitt produsenten en pris som tilsvarer høyest mulig pris i Norge. Namibierne krever ca. 10 millioner kroner i erstatning.

- Vi har fra dag én avvist det kravet. Grunnlaget for kravet har aldri blitt dokumentert og er helt feil. Vi har fulgt klausulen til punkt og prikke, sier Terje Wester.

- Vi har betalt og gjort opp for oss og betalt for mange containere med kjøtt som ble avvist av veterinærmyndighetene her. Vi har et ganske stort motkrav mot Witvlei. Det vil vi ta med i saken om underprising av produkter, sier Wester og legger til:

- Det er et tankekors at en hovedkonkurrent i Norge er hovedaksjonær i selskapet som har reist sak mot oss i Namibia.

- Fatlands ynkelige betaling

- Tvisten startet før vi kom inn. Vi vil ikke mene noe om uenigheten mellom Witvlei og Fatland på ting som skjedde før vi kom inn i selskapet, sier direktør for næringspolitikk og samfunnskontakt i Nortura, Gunnar Dalen.

- Men vi ble mildt sagt overrasket over de ynkelige prisene Fatland betalte, legger han til.

- Går det an å dokumentere at utbetalingen til slakteiet er nesten doblet?

- Ja, Nortura har sørget for en oppgang på mellom 40 til 100 prosent i betalingen for ulike deler av kjøttet, forsikrer Dalen og legger fram prislisten Witvlei opererte med i sitt salg til Norge i 2008.

- Vi er nå oppe på 90 prosent av norsk engrospris som utbetales til Witvlei. Prisen i 2008 lå på 40-50 prosent av det norske nivået, sier Dalen.

- Vi har annen filosofi

Fatlands konsernsjef Terje Wester forklarer Norturas bedre pris med økt underskudd på kjøtt og økte kjøttpriser i Norge.

- Er det eneste grunn til at dere betaler mer i Namibia?

- Nei. Vi har en annen prisfilosofi som er i tråd med intensjonene i den norske handelspolitikken med tollfritak for fattige land, slik at eksportørene i Afrika skal nyte godt av det norske markedet.

- Derfor løfta vi prisene opp til 80-90 prosent. Vi hadde ikke behov for superprofitt som norske importørene tidligere hadde, sier Gunnar Dalen i Nortura.

Han forteller at selskapet har samme prispolitikk også for de andre eksportørene i Namibia og Botswana.

Les om Fatlands strid i Namibian.com.

Les andre nyheter her.


Personvernpolicy