Pasientombud: Oslo-pasienter fratas rettighetene

VANSKELIG: Direktør Bjørn Erikstein ved OUS, mener forsømmelsen stammer fra for vanskelig regelverk. Foto: NTB scanpix
VANSKELIG: Direktør Bjørn Erikstein ved OUS, mener forsømmelsen stammer fra for vanskelig regelverk. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En interngranskning fra Oslo universitetssykehus (OUS) viser at sykehuset konsekvent unngår å informere pasienter om rettighetene de har når ventelistefristene brytes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser en rapport som NRK har fått tilgang til.

– I praksis betyr det at pasienter fratas pasientrettighetene sine. Hvis man hadde visst hvor lenge man faktisk har ventet, så hadde man kanskje allerede i begynnelsen valgt seg til et annet sykehus og fått raskere behandling, sier pasientombud Anne-Lise Kristensen i Oslo.

Brøt ventelistegarantien

OUS brøt ventelistegarantien 7.065 ganger i fjor. Det utgjør 12,5 prosent av sykehusets pasienter. 244 av disse pasientene kontaktet Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) for å få bistand.

1. mars bekreftet leger og tillitsvalgte ved OUS overfor TV 2 at pasienter ikke får vite om rettighetene. De mener ledelsen ved sykehuset i flere år har manipulert ventelistene for å spare penger.

Les også: Sykehus gjennomførte abort etter 22.uke

Vanskelig regelverk

Direktør Bjørn Erikstein ved OUS sier han ikke var kjent med saken inntil TV 2 plukket den opp 1. mars. Han mener dette handler om et vanskelig regelverk og at de ansatte trenger opplæring.

– Vi er klar over det. Vi har tatt tak i det, og vi har startet et prosjekt for å lære opp våre ansatte, sier han, og legger til at sykehuset innrømmer å ha brutt loven og ikke å ha informert pasientene om rettighetene.

Les også: Satte 93 pasienter på feil venteliste

Les flere nyheter