Pasientombud: Oslo-pasienter fratas rettighetene
En interngranskning fra Oslo universitetssykehus (OUS) viser at sykehuset konsekvent unngår å informere pasienter om rettighetene de har når ventelistefristene brytes.
Det viser en rapport som NRK har fått tilgang til.
– I praksis betyr det at pasienter fratas pasientrettighetene sine. Hvis man hadde visst hvor lenge man faktisk har ventet, så hadde man kanskje allerede i begynnelsen valgt seg til et annet sykehus og fått raskere behandling, sier pasientombud Anne-Lise Kristensen i Oslo.
Brøt ventelistegarantien
OUS brøt ventelistegarantien 7.065 ganger i fjor. Det utgjør 12,5 prosent av sykehusets pasienter. 244 av disse pasientene kontaktet Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) for å få bistand.
1. mars bekreftet leger og tillitsvalgte ved OUS overfor TV 2 at pasienter ikke får vite om rettighetene. De mener ledelsen ved sykehuset i flere år har manipulert ventelistene for å spare penger.
Les også: Sykehus gjennomførte abort etter 22.uke
Vanskelig regelverk
Direktør Bjørn Erikstein ved OUS sier han ikke var kjent med saken inntil TV 2 plukket den opp 1. mars. Han mener dette handler om et vanskelig regelverk og at de ansatte trenger opplæring.
– Vi er klar over det. Vi har tatt tak i det, og vi har startet et prosjekt for å lære opp våre ansatte, sier han, og legger til at sykehuset innrømmer å ha brutt loven og ikke å ha informert pasientene om rettighetene.
Les også: Satte 93 pasienter på feil venteliste