Regjeringens klimapolitikk:

- Har vedtatt veldig mye som aldri blir fulgt opp

Utredet og utredet og utredet: Nå må tog- og sykkelsatsing vente på Nasjonal Transportplan før klimatiltakene kan settes ut i livet. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix.
Utredet og utredet og utredet: Nå må tog- og sykkelsatsing vente på Nasjonal Transportplan før klimatiltakene kan settes ut i livet. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix.

Det har vært tiår med dårlig oppfølging, sier Bård Vegar Solhjell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter fire års intern dragkamp la regjeringen 25. april fram sin klimamelding, der satsing på jernbane, gang- og sykkelveier var blant de store overskriftene.

Det skjer etter at stor jernbanesatsing ble vedtatt i Stortinget allerede i 1990 og mange utredninger om hvordan Norge skal følge opp klimatrusselen er blitt lagt fram siden da.

Nå viser det seg at løftene i Klimameldingen ikke skal gjennomføres neste år heller. Ifølge miljøvernministeren kan det ikke skje før tidligst 2014. Først må en ny nasjonal transportplan (NTP) behandles i 2013.

Les også: - Vi har ikke tvunnet tommeltotter.

- Dreier seg om transportplanen

- Må de varslede økningene på jernbane og sykkel-/gangveier vente på ny NTP, eller starter opptrappingen i statsbudsjettet for 2013?

- Den nye satsingen på jernbane, blant annet intercity-tog, samt gang- og sykkelveier som varsles i Klimameldingen, dreier seg om den nye nasjonale transportplanen som legges fram neste år, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) til ABC Nyheter.

Dermed skyter regjeringen ut de tunge tiltakene i Klimameldingen til det bare gjenstår seks år til 2020 - da Klimaforliket i Stortinget skulle vært innfridd.

I mellomtida rakk også statens prosjekt Klimakur 2020 i 2010 å anbefale både jernbane, sykkel og et annet sterkt forsinket tiltak - fangst og lagring av CO2. Det siste har regjeringen i samråd med Statoil også utsatt gang på gang.

Bare sette i gang?

- Men Stortinget sluttet seg allerede i 1993 til en jernbanemelding som sa at alle hovedlinjene ut fra Oslo skulle ha doble dobbeltspor, altså fire spor. Kunne man ikke bare satt i gang?

- Stortinget har vedtatt veldig mye som aldri har blitt fulgt opp. Det har vært tiår med dårlig oppfølging. Nå gjør vi masse mer enn tidligere, men de tingene som eksplisitt omtales i Klimameldingen, dreier seg om opptrapping i forbindelse med en ny NTP, gjør Solhjell klart.

Vinter og vår

Og den nasjonale transportplanen (NTP) klimatiltakene altså må vente på, skal etter planen legges fram på våren 2013, får ABC Nyheter opplyst i Samferdselsdepartementet.

Målet er at Stortinget skal behandle NTP i vårsesjonen neste år. Da er arbeidet med statsbudsjettet for 2014 allerede godt i gang. Men ifølge Samferdselsdepartementet skal det være mulig å få inn signaler fra NTP i 2014-budsjettet.

Om det blir tidsnok til den varslede og kostbare storsatsingen på intercity-tog, gjenstår å se.

Les også: Varsler at klimakutt skal tas hjemme.

Ute og sykler?

Men sykkel-satsingen som Jens Stoltenberg framhevet på pressekonferansen for Klimameldingen, dreier seg om så lite penger at det blir mindre problematisk å starte opptrappingen.

- Sykkel som klimatiltak har vært undervurdert, sa statsministeren.

Samme statsminister Stoltenberg la også i 2007 fram en klimamelding, der sykkel ble framhevet som et klimatiltak det må satses på.

Les flere nyheter om klima.

Les andre nyheter her.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden