Dobler klimaavgiften for oljeindustrien
Oljeindustrien må tåle økt CO2-avgift, men slipper påbud om elektrifisering. Et eget klimafond kommer på plass, og kollektivsatsingen skal styrkes.
Dette er blant hovedpunktene i regjeringens klimamelding. Oppskriften på hvordan de norske klimamålene skal nås ble presentert onsdag, etter å ha vært utsatt flere ganger som følge av rødgrønn uenighet.
– Vi er blant de land i verden med mest ambisiøse mål for klimapolitikken. Nå vil vi forsterke innsatsen, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap).
Målsettingen fra klimaforliket om at to tredeler av alle norske utslippsreduksjoner skal tas i Norge, står ved lag. Dette regnes som en av SVs viktigste seire i meldingen.
– Vi vil gjennomføre en langsiktig og framtidsrettet omstilling av Norge til et samfunn med lave klimagassutslipp. En slik omstilling innebærer også at vi må være innstilt på å gjennomføre nasjonale klimatiltak som er dyrere enn tiltak i utlandet, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenCO2-avgift
For å gi selskapene økte insentiver for elektrifisering vil regjeringen øke CO2-avgiften for petroleumsvirksomheten med 200 kroner per tonn. Det er nesten en dobling fra dagens nivå på 209 kroner. Dersom kvoteprisen øker over tid, gir det grunnlag for å redusere CO2-avgiften slik at samlet karbonpris forblir om lag på samme nivå.
SVs og Senterpartiets lange kamp for et klima- og energifond er også kronet med seier. Med utgangspunkt i Enova skal fondet brukes til teknologiutvikling i industrien.
Fondet styrkes med 5 milliarder kroner i 2013 slik at det får en kapital på til sammen 30 milliarder kroner. Det skal gradvis økes til 50 milliarder kroner i 2020.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSenterpartiet har ellers fått gjennomslag for sitt krav om at nyplanting og drift av skog skal inngå i klimaregnskapet. Regjeringen skal utarbeide en strategi for økt skogplanting samt bidra til utvikling av biogass i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Aktiv og ansvarlig bruk av naturen kan gi viktige klimabidrag. Jeg er derfor ekstra glad for at vi nå skal ta i bruk det store klimapotensialet som finnes i skogen gjennom en aktiv skogpolitikk, sier Senterparti-leder Liv Signe Navarsete.
Les alt om klimameldingen:
Frp: Regjeringen velger klima framfor arbeid
Bellona: Klimameldingen gir full miljøseier
Kollektiv
Regjeringen har som mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, til sykkel og fots. Investeringene i jernbanen økes, særlig rundt de største byene.
Bevilgningen til gang- og sykkelveier skal fordobles innen 2017. Bilavgiftene skal fortsatt brukes som virkemiddel for en omlegging til en mer miljøvennlig bilpark. Plug-in hybridbiler skal få tilgang til parkering med lademulighet.
– Jeg er særlig fornøyd med at det skal tas et krafttak for kollektivtransport i de store byene og at bevilgningene til gang- og sykkelveier skal dobles. Sammen med høyere CO2-avgift i petroleumssektoren og satsing på teknologiutvikling gir det en offensiv politikk for et mer klimavennlig Norge, sier SV-leder Audun Lysbakken.
Artikkelen fortsetter under annonsenRegjeringen skal også legge fram en handlingsplan for energieffektivisering, med mål om å redusere samlet energibruk vesentlig i byggsektoren innen 2020.
Arbeidet for å få på plass en klimaavtale fortsetter også, med en mulig styrking av klima- og skogprosjektet utover 3 milliarder kroner årlig. Regjeringen lover også å trappe opp klimaforskningen og vil vurdere å utarbeide en egen klimalov.