Pakistansk ulykkesfly var nesten 30 år gammelt

Alle de 127 personene som var om bord i flyet som styrtet ved Islamabad nord i Pakistan, har omkommet, ifølge pakistansk politi. Foto: Aamir Qureshi/AFP.
Alle de 127 personene som var om bord i flyet som styrtet ved Islamabad nord i Pakistan, har omkommet, ifølge pakistansk politi. Foto: Aamir Qureshi/AFP.

Flyet som har styrtet i Pakistan var nesten 30 år gammelt, sier pakistanske tjenestemenn. Selskapet Bhoja Air hadde likevel tillatelse til å holde flyet i drift, blir det opplyst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alle de 127 som var om bord mistet livet, da flyet av typen Boeing 737-200 styrtet nær den pakistanske hovedstaden Islamabad fredag. Lørdag ble det arbeidet med å identifisere de omkomne, mens de etterlatte sørget over dødsofrene.

– Flyet var gammelt og ble kjøpt brukt, men det ligger ikke noe uvanlig i dette. Statseide Pakistan International Airlines (PIA) har også brukte fly i drift, sier Bhoja Airs talsmann Masham Zafar til nyhetsbyrået AFP.

Leid inn

Bjoja Air hadde ifølge pakistanske luftfartsmyndigheter leid inn ulykkesmaskinen på såkalt dry lease fra et selskap i Sør-Afrika. Dry lease innebærer at fly leies inn uten besetning, og at leietakeren står for alle driftsutgifter.

Ayesha Ishaque sørger over broren Mohammed Saud, som mistet livet i flyulykken i Pakistan fredag. Alle de 127 om bord mistet livet, og lørdag ble det kjent at ulykkesflyet var nesten 30 år gammelt. Men en talsmann for operatørselskapet Bhoja Air understreket at maskinen av typen Boeing 737-200 var fullt ut sertifisert, og hadde fått tiltaltelse både til å ta av og til å lande. Foto: Rebecca Conway / Reuters / NTB scanpixAyesha Ishaque sørger over broren Mohammed Saud, som mistet livet i flyulykken i Pakistan fredag. Alle de 127 om bord mistet livet, og lørdag ble det kjent at ulykkesflyet var nesten 30 år gammelt. Men en talsmann for operatørselskapet Bhoja Air understreket at maskinen av typen Boeing 737-200 var fullt ut sertifisert, og hadde fått tiltaltelse både til å ta av og til å lande. Foto: Rebecca Conway / Reuters / NTB scanpix

– Det var ikke noe teknisk galt med flyet, og ulykken skyldtes trolig dårlig vær. Flyet var sertifisert av luftfartsmyndighetene da det tok av etter å ha gjennomgått en vanlig kontroll, og det var klarert for landing, sier Masham Zafar.

Flyet kom fra Karachi, som er Pakistans største by og ligger lengst sørvest i landet, og skulle til hovedstaden Islamabad. Luftfartsmyndighetene har satt i gang en omfattende gransking av ulykken, som skjedde i tordenvær fredag kveld lokal tid.

Les også: 127 personer omkom i flystyrt i Pakistan

Døde identifisert

Pakistanske leger arbeidet lørdag videre med å identifisere de som mistet livet i ulykken. Inntil da var 70 omkomne identifisert, og 54 av dem overlevert til de etterlatte, sa den medisinske tjenestemannen Mehmod Jamal ifølge nyhetsbyrået DPA.

Sørgende slektninger og venner gråt da de fikk de ille tilredte levningene utlevert. – Flyet traff bakken så hardt at det ble kastet opp i lufta igjen, og falt tilbake i en ildkule, sa general Sarfaz Ali som ledet arbeidet på ulykkesstedet.

Bhoja Air måtte etter ordre fra myndighetene sette alle sine fly på bakken i år 2000, men dette skal ha vært av økonomiske og ikke tekniske årsaker. Selskapet var ett av de første som begynte med trafikk etter liberaliseringen av luftfarten i Pakistan i 1993.

Les også: De 10 verste flyulykkene de 5 siste årene

Les flere nyheter

Personvernpolicy