Pakistansk ulykkesfly var nesten 30 år gammelt
Flyet som har styrtet i Pakistan var nesten 30 år gammelt, sier pakistanske tjenestemenn. Selskapet Bhoja Air hadde likevel tillatelse til å holde flyet i drift, blir det opplyst.
Alle de 127 som var om bord mistet livet, da flyet av typen Boeing 737-200 styrtet nær den pakistanske hovedstaden Islamabad fredag. Lørdag ble det arbeidet med å identifisere de omkomne, mens de etterlatte sørget over dødsofrene.
– Flyet var gammelt og ble kjøpt brukt, men det ligger ikke noe uvanlig i dette. Statseide Pakistan International Airlines (PIA) har også brukte fly i drift, sier Bhoja Airs talsmann Masham Zafar til nyhetsbyrået AFP.
Leid inn
Bjoja Air hadde ifølge pakistanske luftfartsmyndigheter leid inn ulykkesmaskinen på såkalt dry lease fra et selskap i Sør-Afrika. Dry lease innebærer at fly leies inn uten besetning, og at leietakeren står for alle driftsutgifter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det var ikke noe teknisk galt med flyet, og ulykken skyldtes trolig dårlig vær. Flyet var sertifisert av luftfartsmyndighetene da det tok av etter å ha gjennomgått en vanlig kontroll, og det var klarert for landing, sier Masham Zafar.
Flyet kom fra Karachi, som er Pakistans største by og ligger lengst sørvest i landet, og skulle til hovedstaden Islamabad. Luftfartsmyndighetene har satt i gang en omfattende gransking av ulykken, som skjedde i tordenvær fredag kveld lokal tid.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: 127 personer omkom i flystyrt i Pakistan
Døde identifisert
Pakistanske leger arbeidet lørdag videre med å identifisere de som mistet livet i ulykken. Inntil da var 70 omkomne identifisert, og 54 av dem overlevert til de etterlatte, sa den medisinske tjenestemannen Mehmod Jamal ifølge nyhetsbyrået DPA.
Sørgende slektninger og venner gråt da de fikk de ille tilredte levningene utlevert. – Flyet traff bakken så hardt at det ble kastet opp i lufta igjen, og falt tilbake i en ildkule, sa general Sarfaz Ali som ledet arbeidet på ulykkesstedet.
Bhoja Air måtte etter ordre fra myndighetene sette alle sine fly på bakken i år 2000, men dette skal ha vært av økonomiske og ikke tekniske årsaker. Selskapet var ett av de første som begynte med trafikk etter liberaliseringen av luftfarten i Pakistan i 1993.
Les også: De 10 verste flyulykkene de 5 siste årene