Meny

Søksmål kan koste Posten en halv milliard

Posten risikerer et nytt utgiftsmareritt i tillegg til EFTA-domstolens bot på 83,6 millioner kroner. Foto: Morten Holm / Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EFTA-domstolens bot på 83,6 millioner kroner er bare første del av et utgiftsmareritt for Posten. I neste omgang venter erstatningssøksmålet fra DB Schenker som opprinnelig var på 460 millioner kroner.

Søksmålet ble stilt i bero av Oslo tingrett i påvente av endelig avgjørelse i EFTA-domstolen og har nå med renter vokst til rundt 600 millioner kroner.

– Vi har tatt høyde i våre regnskap for boten fra EU, men det er ikke gjort avsetninger til å dekke det sivile søksmålet, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten til NTB.

Hun tror ikke Oslo tingrett vil dømme Posten til å betale erstatning og sier at selskapet er godt forberedt til å imøtegå kravet.

Tre punkter

Advokat Jon Midthjell som fører denne saken for tyske DB Schenker sier hans klient hele tiden har vært avhengig av en avgjørelse i EFTA-domstolen. For å få erstatning må tre vilkår oppfylles.

Les også: Posten må betale bot på 83 millioner

De tre er for det første at Posten må ha begått alvorlige brudd på konkurransereglene i det norske markedet. For det andre må konkurrenten DB Schenker av den grunn ha blitt påført et tap. Det er altså tale om en årsakssammenheng, sier Midthjell. Og det tredje punktet er å dokumentere hvor stort tapet har vært.

– Vi har allerede gjort en beregning som i 2009 endte på 460 millioner kroner. Med renter anslår vi nå beløpet til 600 millioner, sier Midthjell.

Han opplyser samtidig at DB Schenker har bedt EU-domstolen om å få tilgang til 2.800 sider bevismateriale som overvåkingsorganet ESA beslagla hos Posten og som er noe av grunnlaget for den endelige avgjørelsen i domstolen.

Haster ikke

Midthjell sier det blir en høring i domstolen om spørsmålet den 5. juni., og en avgjørelse vil trolig komme før sommerferien. Han regner med at hans klient vil få tilgang til dette materialet som både kan fungere som bevis for årsakssammenhengen og beløpets størrelse.

– Dette er materiale som vi vil gå grundig inn i før Oslo tingrett igjen tar opp erstatningssaken, sier Midthjell.

Ifølge ham innklaget DB Schenker Posten for brudd på konkurransereglene allerede i 2002. Det tok åtte år før ESA holdt Posten ansvarlig i 2010. Det er denne avgjørelsen som EFTA-domstolen onsdag bekreftet var riktig.

– Vi krever derfor offentlig innsyn i ESAs saksdokumenter for å forstå hvorfor etterforskningen av Posten kunne ta så lang tid, sier Midthjell.

Postens avvisning

Postens hovedargument for å avvise erstatningskravet er at bare 4.000 utleveringssteder i Norge ble berørt av de ulovlige bruddene på konkurransereglene. Samtidig anslår Posten i en pressemelding antall mulige utleveringssteder til 30.000.

Advokat Midthjell sier denne argumentasjonen ikke holder vann, og at både ESA og EFTA-domstolen har avvist Postens påstand på dette punkt i dommen som ble avsagt onsdag.

Erstatningssaken kommer tidligst opp for Oslo tingrett i løpet av høsten.

Les flere nyheter her

Populært