Meny

Foreslår rushtidsavgift på trikken

Trikken kan bli enda dyrere i rushen, hvis Ruters styre får det som de vil. Foto: Thomas Winje Øijord (Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rushtidsavgift på all kollektivtrafikk i Oslo og Akershus ønskes vurdert av Ruters styre.

Hvis det blir dyrere å kjøre bil i rushen bør det også være aktuelt med varierende billettpriser utfra når på døgnet folk reiser, mener styret. De synes «tidsdifferensierte kollektivtrafikkpriser» bør tas opp til vurdering på veien mot en økning av billettprisene sett under ett, melder NRK Østlandssendingen.

Innspillet kommer til Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan.

– Veldig mange vil reise i rushtiden, og det styrer behovet for hvor mye kapasitet vi må ha. Det gjør at vi har masse kapasitet resten av døgnet som er lite utnyttet. Nå må vi gjøre det attraktivt å reise også på disse tidene, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, til NRK.

– Vi må fortsette å opprettholde et godt tilbud [i rushtiden], men det hadde hjulpet veldig mye hvis vi hadde klart å flytte på noen reisende som egentlig ikke har behov for å reise på disse tidspunktene.

Les også: Flytoget kan miste 1,2 millioner passasjerer

- Dårlige billettinntekter

Jenssen understreker at en slik løsning må innføres på en måte som ikke gjør det mer fordelaktig å velge bil. Likevel tyder dokumentene fra Ruter på at man samlet sett ønsker å skru opp prisene på kollektivbilletter. Styret skriver at hvis det blir dyrere å kjøre bil og pengene går til å styre kollektivtrafikken, ligger det til rette for «tilpasset prisøkning» på buss, trikk og bane, melder NRK.

– For å si det enkelt: Hver nye reisende koster oss ti ekstra kroner. Så billettinntektene dekker jevnt over bare halvparten av de kostnadene vi har ved å frakte nye passasjerer. Derfor er vi avhengig av at tilskuddene går opp, sier Jenssen til NRK.

KrF reagerer negativt på forslaget, går det frem av en pressemelding fra partiet.

- Rushtidsavgift på all kollektivtrafikk i Oslo og Akershus er en usedvanlig dårlig idé. Jeg forstår Ruters behov for å spre trafikken, men her må kunden stå i sentrum. Skal vi øke kollektivandelen må tilbudet være brukervennlig, forutsigbart og prisgunstig, sier partileder Knut Arild Hareide.

Rushtidsavgift gir et helt feil signal, sier Hareide som i stedet vil ha staten sterkere på banen for å styrke økonomien.

- Staten må bidra økonomisk for å utvikle kollektivtilbudet i Oslo og andre storbyer. Byene kan ikke ta dette løftet alene. Statlige tilskudd er nødvendig, avslutter Hareide.

- Feil løsning

Også Oslo Venstres fraksjonsleder for samferdsel og miljø, Odd Einar Dørum, reagerer mot utspillet.

- Nå har vi brukt svært mye tid og krefter på å bygge opp et godt fungerende og attraktivt kollektivtilbud i Oslo, og for Venstre har lave priser vært en sentral del av dette arbeidet. Forslaget om rushtidsavgift virker lite gjennomtenkt, all den tid målet er å få stadig flere til å velge kollektivtransport fremfor egen bil, sier Dørum, som samtidig understreker at kapasitetsproblemene Ruter peker på er høyst reelle.

- Det er trangt på busser og baner i rushtiden, det vet alle som bruker kollektivtilbudet til og fra jobb. Men løsningen på det er jo å øke kapasiteten, ikke å gjøre det dyrere for folk å reise kollektivt. Antallet reisende i Oslos kollektivsystem øker dag for dag, og vi er helt avhengig av å få på plass en ny tunnel under Oslo sentrum, for å vri flere reiser over på den mest effektive transportformen, som er T-banen, sier Dørum, og avslutter med å understreke at det er bra at Ruter ønsker å bidra med konstruktive forslag for å løse samferdselsutfordringene vi har i Oslo, men at akkurat dette forslaget er ikke noe godt virkemiddel for å nå målsetningene.

- Uaktuelt

- Det er uaktuelt å innføre rushtidsavgift i kollektivtrafikken i Oslo. Det kan de reisende være trygge på, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

Temaet er spilt inn av Ruter i diskusjonen rundt Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan. Her blir en rekke muligheter synliggjort og faglig begrunnet.

- En ordning med rushtidsavgift i kollektivtrafikken kommer ikke på tale, og det er viktig å gi dette signalet allerede nå. Vi ønsker at jo mer man reiser jo billigere skal det oppleves med dagens månedskort, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen.

Ordfører Fabian Stang (H) har et lite skråblikk på det hele på sin Twitterkonto: «Noen hoder i Ruter foreslår høyere pris når folk trenger kollektivtrafikken som mest. Det må skyldes en signalfeil.»

Les flere nyheter

Populært