Meny

NAV sendte sensitiv informasjon til feil adresse

GJENTAGELSE: Over en periode på 18 måneder sendte NAV ut sensitiv informasjon om Unni Fonnelands uføresak til feil adresse. To år etter siste feilsending har Fonneland fortsatt ikke fått noen forklaring på hvordan dette kunne skje. Foto: Andreas H.Lunde
GJENTAGELSE: Over en periode på 18 måneder sendte NAV ut sensitiv informasjon om Unni Fonnelands uføresak til feil adresse. To år etter siste feilsending har Fonneland fortsatt ikke fått noen forklaring på hvordan dette kunne skje. Foto: Andreas H.Lunde

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Unni Fonneland opplevde at NAV sendte opplysninger om hennes uføresak til feil adresse flere ganger. Noen beklagelse eller forklaring fra NAV har hun aldri fått.

60 år gamle Unni Fonneland jobber i dag som sykepleier i Oslo kommune, i en 30 prosents stilling. At hun er tilbake i jobb har ingenting med NAV å gjøre, ifølge Fonneland selv.

– I løpet av mine år i NAV-systemet har jeg funnet ut at det er umulig å være avhengig av NAV uten å bli belastet psykisk, sier hun til ABC Nyheter.

Vedtaksbrev kom aldri frem

Tilbake i starten av 2009 hadde Fonneland en uføresak gående med sitt lokale NAV-kontor. Hun hadde nettopp flyttet, og var derfor påpasselig med å melde ifra om dette til Posten og folkeregisteret. Hun ga også NAV spesifikk beskjed, muntlig og skriftlig, om den nye adressen.

De påfølgende 18 månedene klarer NAV likevel ved seks anledninger å sende sensitive papirer, som omhandlet Fonnelands uføresak, til hennes gamle adresse.

Den første feilsendelsen finner sted 8. juni 2009. Etter dette blir ytterligere tre brev fra NAV sendt til hennes gamle adresse. I starten av september 2010 kommer derimot et av brevene fra NAV direkte til Fonneland. Det inneholder et vedtak vedrørende hennes uføresak som ble gjort tilbake i mars samme år.

UBEHAGELIG: Unni Fonneland mener det er uforståelig at NAV ved seks anledninger klarte å feilsende viktig informasjon om hennes uføresak. (Foto: Privat)UBEHAGELIG: Unni Fonneland mener det er uforståelig at NAV ved seks anledninger klarte å feilsende viktig informasjon om hennes uføresak. (Foto: Privat)

Dette brevet hadde imidlertid aldri Fonneland mottatt, og ankefristen var dermed utgått. NAV gikk derfor med på å fornye fristen.

Etter dette klarer likevel NAV å sende ytterligere to brev til Fonnelands gamle adresse. Det siste er datert 2. desember 2010.

– En forferdelig følelse

Heldigvis for Fonneland videresendte familien som bodde i henns gamle hus de feilsendte brevene til hennes nye adresse.

– Det var likevel en forferdelig følelse. At et NAV-kontor bruker over halvannet år på å registrere riktig adresse, er under enhver kritikk. Det er ubehagelig å tenke på at de ikke er mer påpasselige når de håndterer private opplysninger, sier hun oppgitt.

Les også: Laila fikk tilgang på annen persons NAV-tall

Etter at Fonneland mottok det feilsendte brevet med vedtaket om hennes uføresak, bestemmer hun seg for å sende en skriftlig klage til NAV sitt fylkeskontor. Dette brevet er datert 18. november 2010.

– Det eneste jeg fikk var en bekreftelse på at klagen var mottatt. Det var det, sier hun.

Klagen ser ikke ut til å gå nevneverdig inn på NAV, som kort tid etter sender nok et brev til Fonnelands gamle adresse.

Les også: 70.000 minstepensjonister rammet av skattefeil

NAV: – Dette er svært beklagelig

Fungerende fylkesdirektør for NAV Oslo, Hege Farnes Hildrum, sier til ABC Nyheter at hun grunnet taushetsplikten kun kan kommentere Fonnelands sak på generelt grunnlag. 

– Vi beklager selvsagt de problemene hun har opplevd. Normalt sender vi ut brev til brukernes folkeregistrerte adresse. Dersom brukeren har meldt adresseending til folkeregisteret, skal denne adressen oppdateres automatisk i våre fagsystemer, sier Hildrum.

Og likevel klarer NAV å sende fem brev til Fonnelands gamle adresse, og ytterligere ett etter at hun sender inn en skriftlig klage til dere hvor hun påpeker nettopp dette problemet?

– Det som trolig har skjedd i dette tilfellet er at Fonneland har stått oppført med en såkalt tilleggsadresse i våre fagsystemer som ikke har blitt rettet opp, slik den burde, når vi fikk melding om adresseendringen hennes. Det er svært beklagelig, og skal selvsagt ikke skje, sier fylkesdirektøren.

Hva vil dere gjøre rent konkret for å unngå lignende episoder i fremtiden?

– Som sagt så skal adresseendringer oppdateres automatisk i våre systemer. Det er beklagelig dersom det har oppstått en svikt i det aktuelle tilfellet, og dette vil vi jobbe med internt for å avverge at skjer igjen, avslutter Hildrum.

Les også:

Dataglipp også hos NAV

Erna Solberg mener NAV kan gjøre folk sykere

Svindlet NAV for 190 millioner i fjor


Les flere nyheter

Populært