Spillanmeldelse: «Yesterday»

«Yesterday»: Eventyrspill av den gamle skolen

Skjermbilde fra spillet.

Spennende pek- og klikkeventyr som slutter for raskt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta: Yesterday

Utgis på: PC

Testet på: PC

Utgivelsesdato: 23. mars

Aldersmerking: 16 (www.pegi.info)

Sjanger: Pek og klikkeventyr

Utvikler/utgiver: Péndulo Studios/Focus Home Interactive

John Yesterday er en mann uten minner. Etter et selvmordsforsøk i Paris kan han ikke huske noe av sitt tidligere liv. Han har også fått et merkelig arr i håndflaten: et symbol tilhørende satanistisk sekt. På oppfordring fra sin venn Henry White drar John tilbake til Paris for å komme til bunns i mysteriet. Johns glemte minner er nøkkelen til å finne en beryktet seriemorder. Historien er spennende og interessant nok til at jeg vil utforske mer av Johns bakgrunn.

Yesterday er et pek-og-klikk-eventyr av den gamle skolen. Her er det historien som står i fokus, og spillmekanikken er således ganske enkel. Du peker og klikker på de områdene du utforsker, for deretter å gå videre til neste scenario når dine oppgaver er løst.

Dette åpner muligheten for å kunne løse noen skikkelige nøtter. Men utvikleren Péndulo benytter seg aldri av sjansen til å gjøre dette. Gåtene er for enkle og krever aldri mer enn et par minutter logisk tenkning. Det skaper god flyt i historien, men spillets lengde føles knapp. Det faktum at alt er over på fire timer gjør ikke saken bedre.

Områdene du skal utforske er både detaljrike og møysommelig tegnet. Yesterday er på høyde med en moderne animasjonsfilm, og det er tydelig at Péndulo har gjort seg flid i utformingen av stedene du reiser til. Sammen med John utforsker du alt fra et hotellrom i Paris til et nepalsk tempel. God grafisk design og dyster stemning veier likevel ikke opp for at spillet er såpass kort.

Les også:

Test av «Star Wars: The Old Repulic»

Les alt om spill

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden