Varsko om anbuds-press:

- Tidspress på sjåførene undergraver sikkerheten

BEDRE ENN MANGE, MEN: Unibuss-sjåførene får opptil ti minutter på å sjekke om bussen er i stand før den kjøres ut om morgenen. Andre har det enda mer travelt. Arkivfoto: NTB scanpix.
BEDRE ENN MANGE, MEN: Unibuss-sjåførene får opptil ti minutter på å sjekke om bussen er i stand før den kjøres ut om morgenen. Andre har det enda mer travelt. Arkivfoto: NTB scanpix.

– Tida bussførerne får til å sjekke bussene på morgenen er nå kuttet så kraftig ned at det kan gå på sikkerheten løs, advarer Transportarbeiderforbundet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Anbudskonkurranse griper om seg i rutebilbransjen. En ny oversikt fra NHO Transport viser at 65 prosent av all kjøring med rutebuss nå er anbudsutsatt.

Anbud innebærer at busselskapene må konkurrerere om å få oppdrag i noen år. Så er det konkurranse igjen, og vinn eller forsvinn.

Nå advarer Norsk Transportarbeiderforbund om at denne knallharde konkurransen busselskapene mellom kan gi alvorlig sikkerhetsrisiko for passasjerer, bussførere og andre veifarende.

– Svekker sikkerhetssjekken

– Når en busssjåfør skal hente ut en buss om morgenen, er han etter vegtrafikkloven pliktig til å sjekke at bussen er i forskriftsmessig stand. Men mange busselskaper skjærer nå ned denne uttakstida for å bli mer konkurransedyktige i kampen om anbud.

Det sier informasjonssansvarlig Bjørn Sandnes i Transportarbeiderforbundet til ABC Nyheter.

– Press hver gang

– Hver eneste gang det legges ut anbud, er det press i alle selskapene på å få tidene ned, sier leder i Oslo Bussarbeiderforening, Petter Jørgensen.

– Selskapene har få ting igjen å konkurrere på. Tidligere kunne de gjøre det både på de ansattes vilkår og bussene. Nå som Ruter legger inn krav som gjør at bare én leverandør kan levere, er bare ansattes vilkår igjen, sier Jørensen til ABC Nyheter.

– Jo mer de klarer å kutte på alt som ikke brukes på å kjøre, jo bedre sjanser er det for å vinne anbud, legger han til.

Ruter ute

Selskapet Ruter som han nevner, er det offentlige administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Ruter utlyser anbudskonkurranser og bestemmer betingelsene.

ABC Nyheter har i to dager forgjeves forsøkt å få en kommentar fra Ruter på spørsmålet om de legger inn krav til sikkerhetstid i sine anbudsdokumenter.

Men ifølge informasjonssjefen kan ingen svare på det mandag og tirsdag, da de er på et seminar på Losby gods i Lørenskog.

Ønsker faste rammer

– De offentlige selskapene som kjøper busstjenester, ser ut til å akseptere tingenes tilstand. Vi synes det bør fastsettes en minstegrense for tid sjåføren har til disposisjon for å ta ut bussen, som skal være lik for alle busselskaper.

Det sier Bjørn Sandnes i Transportarbeiderforbundet.

Verneombud: – OK i Unibuss

I det kommunalt eide selskapet Unibuss i Oslo bedyrer hovedverneombud Lars Sæther at forholdene er i orden:

– Vi har 10 minutter på å ta ut en leddbuss og åtte minutter på singelvogn. De ville gjerne gå ned til seks minutter fordi Norgesbuss har det. Men tidsstudier viste at det ikke holder. Åtte minutter er lite, men tidsstudiene jeg var med på, viste at det holdt til å sjekke dekkmønster og lys, sier Sæther.

Det er atskillig mer overflatisk enn lista Transportarbeiderforbundet har laget om hva bussjåføren bør sjekke før han kjører bussen ut.

Les: Dette må sjåføren gå gjennom på noen minutter.

– Norgesbuss gambler

– Ledelsen prøver seg hele tiden. Men de ser av tidsstudiene at det ikke går an å gå lenger ned i uttakstid, forteller hovedverneombud Sæther.

– Men vi hadde 12 og 10 minutter inntil for to-tre år siden. Går vi mer ned nå, går det på sikkerheten løs, legger han til.

– Jeg føler at selskapet Norgesbuss gambler med sikkerheten. Jeg har snakket med førere der, som sier de kaster seg inn og kjører av gårde, forteller Sæther.

Les også: Unibuss stengt ute fra anbudskonkurranse.

– Innenfor det forsvarlig

– Seks minutters uttakstid er det minste vi har, sier administrerende direktør Atle Rønning i Norgesbuss.

– Så har vi opptil 10 minutter andre steder. Vi har målt tidsbruken sammen med tillitsvalgte. Vi har hatt disse uttakstidene siden 2010, forteller han.

Deler du bekymringen for at konkurranse føre til utidig press på sikkerheten?

– Jeg føler vi er innenfor det som er forsvarlig, svarer Atle Rønning.

NHO Transport:

– Kontraktene vi kjører på, er stramme. Stramme rutetider gjør at man får mindre tid til sjekk og tid uttak av bussen, bekrefter administrerende direktør Jon Stordrange i busselskapenes bransjeorganisasjon NHO Transport.

– Det er lagt opp til uttakstid som kan variere fra sted til sted. Vi syns det er viktig at man har tid til sikkerhetskontroll. Men vi må jo tilpasse oss lokale forhold. Noen steder passer verkstedet på at bussene er i forskriftsmessig stand, og da trenger ikke sjåførene så mye tid, sier Stordrange til ABC Nyheter.

– Men det er jo bussjåføren som er personlig ansvarlig. Derfor må han få tid til å kontrollere, legger Stordrange til.

Ser du konkurranse- og tidspress som en sikkerhetsutfordring?

– Nei. Vi mener dette ivaretas godt gjennom verkstedene, sier Stordrange.

Les flere nyheter her

Personvernpolicy