Plate i gave
Susanne Sundfør har bursdag i mars. Det pleier hun å feire med plateutgivelser.
OSLO (ABC NYHETER): Bare dager etter at Susanne Sundfør fylte 26 år (19. mars), kan hun feire utgivelsen av sitt tredje ordinære album.
«The Silicone Veil» kommer to år etter forgjengeren «The Brothel», mens vi må ytterligere tre år tilbake til debuten, «Susanne Sundfør». Alle utgitt i mars, og alle i uka før eller etter bursdagen.
Les også: Sanger fra bordellet
– Jeg er ikke så opptatt av bursdager, og ser dem mest som en god unnskyldning for å ha en fest. At mine tre album er kommet ut rundt fødselsdagen min er nok derfor litt tilfeldig, men bakenfor det igjen ser jeg et mønster. Jeg har en tendens til å få - og leke med - nye ideer når jeg begynner å bli ferdig med ett prosjekt. Låtene på «The Silicone Veil» begynte eksempelvis å ta form før «The Brothel» var ferdig, selv om jeg ikke gikk i studio med dem før i fjor høst.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Enormt bra!
Dunkelt og popete
En liten forsmak på Sundførs nye album har vi allerede fått med singelen «White Foxes», en fengende poplåt som allerede er blitt en hit. Men særlig karakteristisk for hennes nye album er den nok ikke, innrømmer den 26-årige artisten.
– Jeg ønsket at noe av musikken, slik som «White Foxes», skulle få et mer popete uttrykk, selv om tekstene fortsatt er av det dunkle slaget. Det har gitt litt friksjon mellom tekst og musikk, noe jeg mener gjør helheten mer spennende, forklarer Susanne Sundfør.
Les også: Andre a-ha-million til Susanne Sundfør
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSamarbeid med Lars Horntveth
Som forgjengeren har også «The Silicone Veil» et dramatisk lydbilde – eller «komplekst», som Susanne selv uttrykker det. Her kontrasteres hissige synther og mektige lydtepper med fløyelsmyke strykere og vare partier.
– Jeg ville ha et stort stemningsmessig spenn, og jeg har sans for både det minimalistiske og storslåtte, forklarer Susanne Sundfør.
Artikkelen fortsetter under annonsenFor å få til dette har hun jobbet tett sammen med - fremfor alt - Lars Horntveth. Han spiller en rekke ulike instrumenter på plata, samtidig som han har produsert den sammen med Sundfør selv.
– Først tenkte jeg på å produsere den alene, men jeg ombestemte meg ganske raskt. Lars produserte «The Brothel», og den ble så spennende og bra at det føltes riktig å fortsette samarbeidet. Og nå vet jeg at det var rett valg, fastslår Sundfør.
Spellemannstyr
Med «The Brothel» gikk Sundfør til topps på VG-lista, samtidig som hun fikk Spellemannprisen «Årets populærkomponist» for den samme plata.
Les også: Trekker seg fra Spellemannprisen
Spellemannpris fikk hun også for debuten, noe som ikke akkurat gikk upåaktet hen, etter at «Årets kvinnelige artist» i sin takketale fastslo at hun først og fremst var artist - ikke kvinne.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er fire år siden den gang, men fortsatt blir hun minnet på om det.
– Det kom en del «gubbereaksjoner», og det overrasket meg at et slikt utsagn kunne oppfattes som så provoserende. Men jeg synes det kom noe godt ut av det, vi fikk en bra og viktig debatt rundt denne merkelige inndelinga av kjønn som sjanger.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nominert til nordisk musikkpris
Poesi som inspirasjon
Selv om Susanne Sundfør hører på mye og variert musikk, forteller hun at litteratur er en vel så viktig inspirasjonskilde.
– Jeg liker å lese, og leser mye. Fremfor alt dikt, og jeg henter mye inspirasjon derfra. Det kommer kanskje til syne ved at jeg i egne tekster heller vil skape bilder enn å fortelle noveller. Noe av dette tar jeg også med meg inn i titlene, som jeg bruker mye tid og energi på. En tittel skal jo både representere låten og tilføre den noe ekstra.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Og «The Silicone Veil»?
– Kan stå som et bilde på de grensene som eksisterer mellom folk. For selv hvor godt vi føler vi kjenner hverandre, så vil det alltid være en usynlig hinne mellom oss.
Ustrukturert
Opprinnelig er Susanne Sundfør fra Haugesund, men allerede før det forrige albumet flyttet hun til Oslo. Der bor hun i dag i nærheten av St. Hanshaugen, og hjemmet brukes også som «kreativt kontor».
– Det er der jeg skriver de fleste låtene mine, men dessverre jobber jeg nokså ustrukturert. Helst skulle jeg ønske at jeg kunne forholde meg til det å jobbe med musikk som en vanlig jobb med noenlunde fast arbeidstid, men hittil har jeg ikke klart det. Det er vanskelig, fastslår Susanne Sundfør.
Susanne Sundførs nye album «The Silicone Veil» er i butikkhyllen i dag, fredag, og på tirsdag presenterer hun det nye albumet på en eksklusiv releasekonsert på Parkteatret på Grünerløkka i Oslo.
Les flere kultursaker på ABC Nyheter