ALTINN OG SELVANGIVELSENMå ha eksperthjelp til Altinn

UTILGJENGELIG: Arbeidet med å løse Altinn er så krevende at selv ekspertene må hente inn eksperthjelp. Inntill videre ser altinn.no slik ut. (Foto: Håkon Jacobsen)
UTILGJENGELIG: Arbeidet med å løse Altinn er så krevende at selv ekspertene må hente inn eksperthjelp. Inntill videre ser altinn.no slik ut. (Foto: Håkon Jacobsen)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Basefarm er ekspert på drift av store datasystemer, men må selv hente inn eksperthjelp utenfra for å finne årsaken til Altinn-mysteriet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I går ble hele Norge kjent med Kenneth, som fikk sine opplysninger hos Skatteetaten blottlagt for alle som logget seg inn på Altinn.

Det skjedde etter en feilretting som følge av at systemet for å sjekke selvangiveklsen stoppet opp.

Les mer: Altinn-trøbbel med kritisk komponent

Ekspert

Mens næringsminister, folkevalgte og personverninteresser raser over skandalen, jobber alle parter for å finne årsaken til problemene.

Basefarm er ekspert på datadrift og har ansvaret for å holde Altinn-løsningen i gang.

I går måtte trafikken reguleres for å unngå datastopp.

Hypoteser

– Vi jobber med et sett med hypoteser om hva som kan ha ført til at brukere havnet på feil profil. Hvilke hypoteser det er snakk om ønsker jeg ikke å gå inn på, sier administrerende direktør Bjart Kvarme hos Basefarm Norge til Teknisk Ukeblad.

Grunnleggende problemer med Altinn er gjennomgått i en hemmelig rapport fra DNV:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Altinn avsløres i hemmelig rapport

Stor aktør

Basefarm er et norsk selskap og en av Nord-Europas storaktører på drift av internetteknologi.

På sin nettside gir de følgende beskrivelse:

"Vi retter oss mot selskaper med forretningskritiske it-tjenester med høye krav til tilgjengelighet, utviklingstakt og kvalitet. Vi tar gjerne et helhetsansvar for kundens tjenester og sørger for at ulike systemer samarbeider, samt at infrastruktur og trafikkflyt alltid fungerer."

Selskapet har 250 medarbeidere i Oslo, Stockholm og Amsterdam, med kunder i 18 land.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Startet Altinn II før løsningen var ferdig

Henter hjelp

Arbeidet med å finne ut av feilen er krevende, og Basefarm har valgt å supplere egen kompetanse.

– Vi har hentet inn hjelp utenfra i denne saken. Men vi har også solid kompetanse i eget hus - her er hele organisasjonen involvert på ulike måter. Og vi jobber tett med kunden Brønnøysundregistrene og den andre leverandøren, Accenture, sier Kvarme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Altinn-progammet var omfattende arbeid: Bygger eNorge på tre kontinenter

Accenturer svarer

Teknisk Ukeblad har bedt Accenture om å kommentere situasjonen.

Selskapet skal gi svar senere i dag.

TU mener: Alt UTE for Altinn

Takler situasjonen

– Hvordan er stemningen på huset?

– Den kunne nok vært bedre, men vi har godt motiverte og flinke folk som er gode på å håndtere situasjoner som dette.

– Ja, har dere fikset slike feil tidligere?

– Det kan jeg ikke gå inn på, siden vi ennå ikke vet den grunnleggende årsaken til problemet, svarer Basefarm-sjefen.

Les også: Giske: - Helt uholdbart

Les flere nyheter