NAV-skandalen vokserLaila fikk tilgang på annen persons NAV-tall

Laila Hide (31) fra Ålesund opplevde å få tilgang til en fremmed persons personlige NAV-opplysninger. NAV vil fortsatt ikke forklare hvordan dette kunne skje. Foto: Privat.
Laila Hide (31) fra Ålesund opplevde å få tilgang til en fremmed persons personlige NAV-opplysninger. NAV vil fortsatt ikke forklare hvordan dette kunne skje. Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

14.desember i fjor opplevde Laila Hide fra Ålesund å få tilgang til en fremmed persons personlige NAV-opplysninger. NAV vil fortsatt ikke forklare hvordan dette kunne skje.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag denne uken opplevde mange å få tilgang til privat informasjon om en 36 år gammel mann fra Oslo-området, da de prøvde å se på sin egen selvangivelse hos Altinn.

Senere samme dag ble det også klart at NAV opplevde sikkerhetsbrudd på sine nettsider, der en mann hadde fått tilgang til detaljert privatinformasjon om en for han ukjent kvinne.

NAV var raskt ute og hevdet at dette var et enkelttilfelle. Det stemmer dårlig med Laila Hide sin historie.

- Da jeg leste den saken tenkte jeg med en gang på det jeg hadde opplevd, sier Hide til ABC Nyheter.

NAV: - Ikke mulig

14.desember i fjor logget hun inn på NAV sine hjemmesider med minID, for å sjekke de siste utbetalingene sine.

Der dukket et fremmed navn opp, og Hide kunne blant annet se hva denne personen hadde fått utbetalt i sykepenger de tre siste månedene.

- Da jeg ringte NAV for å konfrontere dem med dette, fikk jeg til svar at det ikke var mulig. De mente jeg måtte lånt bort pcen min til noen, og at det hang igjen i systemet. Jeg bor alene med to barn, og ingen andre har hatt tilgang til pcen min så det er umulig, forklarte jeg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Giske om Altinn-trøbbelet: - Helt uholdbart

NAV: - Mulig likevel

Først nå, over tre måneder etter hendelsen, har Hide fått svar fra NAV.

I mailen bekrefter servicekontoret til NAV at saken hennes ble innmeldt 14.desember i fjor, og at den ble løst nesten umiddelbart fra teknisk avdeling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre beklager NAV den lange tiden det har tatt å gi Hide tilbakemelding, men de vil ikke gå nærmere inn på hva som faktisk skjedde.

Onsdag ettermiddag ba ABC Nyheter blant annet om en forklaring fra NAV på hvordan Laila Hide kunne få tilgang på sensitive opplysninger om en annen person.

- Dette var en teknisk feilsituasjon som oppstod desember 2011, ikke en feillagring av dokumenter som i tilfellet i går, svarer IKT-direktør Nina Aulie i NAV via mail.

- Vi går gjennom våre rutiner

Hvordan den tekniske feilsituasjonen Aulie refererer til kunne oppstå, svarer hun ikke på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

IKT-direktøren ønsker heller ikke svare på om personen Hide fikk tilgang til opplysninger om er varslet om hendelsen, eller om NAV har opplevd flere hendelser av denne typen før eller etter 14.desember.

Aulie legger derimot til at innføringen av elektronisk dokumenthåndtering, der dokumenter skannes inn og oppbevares elektronisk, har høynet kvaliteten på saksbehandlingen.

- Gårsdagens hendelse skjedde fordi et dokument ble lagt inn på feil person. Vi går gjennom våre rutiner på dette området, for å redusere muligheten for slik feillagring, avslutter KIT-direktøren.

Les også: Altinn avsløres i hemmelig rapport


Les flere nyheter