Ny trend i USA: cash mobs

FIENDEN: Det er varekjedegiganter som Target cash mob-bevegelsen vil til livs. Stadig flere i USA deltar i cash mobs som har som hovedmål å støtte opp under lokale næringer og butikker.(AP Photo/M. Spencer Green)
FIENDEN: Det er varekjedegiganter som Target cash mob-bevegelsen vil til livs. Stadig flere i USA deltar i cash mobs som har som hovedmål å støtte opp under lokale næringer og butikker.(AP Photo/M. Spencer Green)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et nytt fenomen sprer seg i rasende fart i USA. Såkalte cash mobs dirigerer store grupper med kunder til lokale butikker som sliter økonomisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du har kanskje hørt om flash mobs, hvor en gruppe mennesker tilsynelatende tilfeldigvis bryter ut i synkronisert sang og dans.

Det er jo hyggelig nok, men konseptet med cash mobs har en enda mer nobel agenda.

Over hele USA driver nå medlemmer av cahs mob-grupper og åpner lommeboka på vidt gap, for å legge igjen mer penger i lokale forretninger og butikker som sliter med pengestrømmen, skriver Public Radio International (PRI).

Les også: 243.000 nye jobber i USA

Hjernen bak det hele er den Buffalo-baserte ingeniøren Chris Smith, som beskriver tiltaket som en motreaksjon til kjedebutikker. Målet er en bevisstgjøring blant forbrukere om verdien av å ha lokalbutikker.

- Jeg vil at folk minst én gang i måneden skal tenke at du ikke nødvendigvis trenger å dra til Target (Amerikansk varekjede red.anm) for å få tak i det du trenger, sier han til PRI.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opplegget gir også butikkeiere mulighet til å bygge mer langsiktige kundeforhold, mener Smith.

Les også: - Kjøp mindre

En av de heldige som ble «utsatt» for en cash mob, var dekorbutikken «Anything Goes» i Buffalo. En ellers vanlig augustdag ble plutselig veldig hektisk for eier Annie Johnson da 35 kunder kom inn i butikken hennes.

- Jeg tenkte bare «herregud, jeg kan ikke tro at dette skjer», forteller hun til PRI.

Cash mobbene velger ut hvilke butikker de skal besøke gjennom sosiale medier som Twitter og Facebook, der folk kan nominere kandidater de mener fortjener en hjelpende hånd.

Hver uke velges det ut tre kandidater som man så kan stemme på. Vinneren blir kontaktet på forhånd slik at de kan få fullt utbytte av besøket.

- Dette handler om mer enn penger. Disse butikkene har kanskje ikke råd til noe særlig markedsføring, men når vi besøker dem får de ofte litt mediaoppmerksomhet og det kan være med å gjøre dem litt mer kjent på sikt, avslutter Smith.

Les også:

Har milliarder å handle for - synes alt er for dyrt

Ulovlig elfenbenshandel fortsetter

Les flere nyheter