Meny

Tips for tryggere netthandel

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slik unngår du svindel og mislykkede kjøp på nett.

Vil du unngå å bli svindlet eller gjøre et mislykket nettkjøp, bør du alltid forhåndssjekke nettbutikken du har tenkt til å handle fra.

Én måte å gjøre dette på er å google navnet på butikken, for å sjekke om noen har kommet med positive eller negative uttalelser om netthandelen du vurderer å handle fra.

Også nettsiden til butikken kan gi deg noen tips om seriøsiteten til firmaet. Vær varsom med nettbutikker som har sider med mange skrivefeil, og styr unna nettbutikker hvor det er vanskelig å finne frem til kontaktinformasjon.

Vilkår og priser

Det lønner seg også å finne en nettbutikk med gode priser. Det finnes flere nettsteder hvor du enkelt kan sammenligne priser i nettbutikker.

Du bør også undersøke og eventuelt sammenligne nettbutikkenes vilkår på områder som forsinkelse, avbestilling og og retur.

Shoppingassistent

En annen metode er å benytte seg av shoppingassistenten Howard, som du finner på nettsidene til Forbruker Europa.

Howard er en «nettugle» i forbrukernes tjeneste. Ved hjelp av denne tjenesten skal forbrukere selv kunne avsløre svindlere og useriøse nettbutikker, før de handler.

På nettsiden til «Howard» så kan du - ved å taste inn domenenavn og eventuelt organisasjonsnummer til nettbutikken - få opp opplysninger som kan peke i retning av om butikken er trygg å handle i eller ikke.

Shoppingassistenten «Howard» gir deg også mulighet til å lese brukeranmeldelser om nettbutikken du har søkt på.

Prøv «Howard» her

Sikker betaling

Det viktigste rådet er å unngå forhåndsbetaling, så langt det er mulig.

Skal du forhåndsbetale, bør du bruke kredittkort når du handler på nett. Årsaken er at det ligger en kjøpsforsikring i kredittkortet, som gjør at du kan rette kravet ditt til banken (eller annen kredittyter), dersom du ikke kommer noen vei med klagen til selger.

Du kan lese mer om fordelen med å handle med kredittkort i denne artikkelen.

Dersom du ikke har - eller ikke ønsker bruke - kredittkort - anbefaler Forbrukerrådet at du handler i en nettbutikk som bruker et kjent betalingssystem som Paypal eller PayEx.

Paypal , eller PayEx fungerer som mellommenn. Du betaler inn til en egen konto, som kjøper ikke har adgang til. Begge systemene har egne klageordninger, og ingen sensitiv betalingsinformasjon blir utvekslet til selger.

Hovedpoenget er at du ikke betaler varen på forhånd, dersom nettbutikken ikke har et sikkert betalingssystem.

Mange handler også fra privatpersoner på nett. Her kan du lese mer om hvordan du kjøper trygt privat.

Sjekk totalsum

Dersom du handler fra utlandet, må du være obs på at toll og moms kan komme i tillegg til det produktet koster i seg selv. Du vil som oftest også måtte betale for levering av varen.

Les mer om tollregler ved netthandel her

Når du får en ordrebekreftelse etter at du har bestilt, bør du sjekke om alle disse summene er kommet med - og at de samsvarer med det du fikk oppgitt ved bestilling.

Angrerett

En av de store fordelene med å handle på nettet, er at du - i motsetning til når du handler i fysisk butikk - kan angre på kjøpet i 14 dager (i Norge).

Les mer angreretten her.

Reklamasjonsrett gjelder også ved kjøp på nettet.

Les om klage på varekjøp i Norge her.

Les om klage på utenlandskjøp her.

Populært