Meny

Tror ikke på kampflyløfte

Norge har fått gjentatte forsikringer fra USA om at stridsdyktige F-35-fly vil bli levert i 2018 i henhold til avtalen, men nå sår tidligere Pentagontopp tvil om leveransen.(Foto: Reuters)
Norge har fått gjentatte forsikringer fra USA om at stridsdyktige F-35-fly vil bli levert i 2018 i henhold til avtalen, men nå sår tidligere Pentagontopp tvil om leveransen.(Foto: Reuters)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pentagons tidligere testsjef Tom Christie har ingen tro på at Norge får sine nye kampfly som lovet i 2018.

– Grunnet den ynkelige serien av brutte løfter siden F-35 begynte fullskala utvikling i 2001, er jeg i alvorlig tvil om flyet vil være klart, sier Christie til Klassekampen.

Christie var fram til 2005 direktør for testing av forsvarsmateriell i Pentagon, i avdelingen som tester F-35-flyet.

Norge har fått gjentatte forsikringer fra USA om at stridsdyktige F-35-fly vil bli levert i 2018 i henhold til avtalen.

Dette var også budskapet da forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) besøkte sin amerikanske kollega Leon Panetta i Washington i januar.

Løfter

– De siste ti årene har vi sett toppledere fra både Pentagon og Lockheed-Martin komme med stadig nye løfter, bare for å krype til korset kort tid etterpå, mener Christie.

Han spår nye forsinkelser og kostnadsoverskridelser og har liten tro på at Lockheed-Martin vil holde den videre tidsplanen.

– Programmet har opplevd en stor omstrukturering hvert år de siste fem-seks årene, og det er ingen grunn til å tro eller håpe at det vil være noe annerledes i framtida, sier han.

Designeren av Lockheed-Martins tidligere flaggskip, F-16-flyet, mener Panetta langt på vei fører Norge bak lyset.

– Hans jobb er å sørge for at pengene fortsetter å flyte inn i programmet, sier han til Klassekampen.

Les også: - Kampflyene kan bli 90 milliarder kroner dyrere i drift

Tekniske vansker

Redaktøren av prestisjetunge Aviation Week, Bill Sweetman har heller ingen høye tanker om det amerikanske kampflyprogrammet og advarer mot de tekniske problemene som har dukket opp underveis.

– Flyet har i dag problemer med blant annet vibrasjon og slitasje. For å fikse det første problemet kan man måtte øke luftmotstanden, og for å fikse det andre kan man måtte øke vekten. Dermed blir de lovede egenskapene vanskelige å nå, sier han til Klassekampen.

Les også:

USA setter avansert kampfly på bakken

- Følger meg ikke lurt

Sveits velger svenske kampfly

USA må verne om F-35-flyene

Les flere nyheter

Populært