Danske redere frakter våpen til konfliktområder

TUNGT VÆPNET: Danske skip frakter våpen til diktaturstater og opprørsbevegelser verden over. Illustrasjonsfoto: Reuters
TUNGT VÆPNET: Danske skip frakter våpen til diktaturstater og opprørsbevegelser verden over. Illustrasjonsfoto: Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Danske skip frakter mengder av våpen til diktatorer og opprørere i konfliktområder verden over.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny rapport fra det svenske fredsforskningsinstituttet SIPRI avslører at danske redere er svært aktive innen såkalt destabiliserende våpentransport, skriver Ekstra Bladet.

Bare fem andre land i verden har flere rederier involvert i slik våpentransport, som ikke er ulovlig selv om den bidrar til å true sikkerhetssituasjonen i mottakerlandene, stabiliteten i hele regioner og folks menneskerettigheter.

Les også: Libyske krigsfanger tortureres fortsatt

SIPRI har kartlagt hvilke våpentransporter som er avslørt på større skip i årene 1991 til 2011, og en rekke danske rederier er representert på listen.

Danske skipsredere har ingen skrupler med å frakte automatvåpen, granater og annet militært utstyr til land som Kina, Ukraina, Libanon og Syria, samt de fleste afrikanske stater.

Det er dypt problematisk, mener en av rapportens forfattere, Hugh Griffiths.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Våpnene kan bli brukt til å angripe sivile eller drepe demonstranter. Disse seilasene er paradoksale, for de motarbeider i høyeste grad Danmarks arbeid med utvikling og fredsskaping i verden, sier Griffiths.

Les også: Slår alarm om verdens verste humanitære kriser

Et av de siste eksemplene på danske rederes våpentransport kom i november i fjor, da Amnesty International avslørte at det danske skipet Marianne Danica fraktet tåregass og gummikuler til Egypt, bare to dager etter at 24 demonstranter ble drept og tusenvis såret under sammenstøt med sikkerhetsstyrker.

Selv om Danmark generelt har en stor handelsflåte, kan dette ikke forklare hvorfor så mange danske redere er involvert i destabiliserende våpentransporter. Forsendelser mellom NATO-land og stabile land er ikke med i statistikken.

Les også: Egypt vil oppheve 30 år lang unntakstilstand

– Det er typisk mindre rederier som har spesialisert seg på denne typen transporter. Til sammenligning er verken Norge eller Sverige med på listen, siger Hugh Griffiths i SIPRI.

Les flere nyheter