Åpen for alle - alltid

Kjøpsforsikring i kredittkort

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du betalt med kredittkort, og selger gjør seg vanskelig, kan du rette kravet ditt til kredittyter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter Finansavtaleloven (§54b) har du rett til å klage til kortselskapet hvis du ikke har fått varen du har kjøpt. Dette kan for eksempel være feil, mangler eller konkurs.

Både når du er i utlandet og ved nettkjøp er det derfor sikrere å bruke kredittkortet. Hvis det er noe feil med betaling eller selve kjøpet kan du stoppe betalingen.

Slik retter du kravet:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Klageretten gjelder kjøp fra næringsdrivende, ikke fra privatpersoner.
  • Du må først ha klaget til selgeren før du klager til kredittkortselskapet.
  • Det må foreligge en feil eller mangel. Les mer om hva som regnes som mangel her.
  • Du må først ha prøvvd å løse problemet med leverandøren
  • Deretter kan du rette en klage til kredittyter, altså kredittkortselskapet

Klag raskt til kredittyter

Du må klage til kredittyter så snart du skjønner at du ikke kommer noen vei med klagen din til selger.

Du må kreve det samme av kredittyter som du krever av selger, og du kan ikke kreve noe annet enn penger.

Legg ved relevant dokumentasjon, som kvitteringer, kontrakter og eventuell korrespondanse med selger.

Det maksimale beløpet du kan få refundert fra kredittkortselskapet er det som er belastet kortet ditt.