Klage på varekjøp
Nå en privatperson kjøper en vare av en næringsdrivende, så er det forbrukerkjøpsloven man skal forholde seg til.
Loven gjelder altså ikke i tilfeller der en privatperson kjøper noe av en annen privatperson. Men dersom en privatperson bruker en profesjonell mellommann for å selge en vare, for eksempel ved salg av bruktbil, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.
Dette kan du kreve av varen
Forbrukerkjøpsloven slår fast at du kan kreve dette av varen du kjøper:
- at den har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting
- at den har samme egenskaper som en prøve eller modell du har sett på
- at den har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst om
- at den oppfyller offentlige sikkerhetskrav
- at den er pakket forsvarlig
- at den er fri for heftelser
- at den følges av en forståelig bruksanvisning
Dersom varen ikke klarer å oppfylle alle kravene ovenfor, har den en mangel.
Skyldes varefeilen slitasje, eller du har brukt varen feil eller uforsiktig, så regnes det ikke som en mangel - og du må dermed regne med å koste på eventuell reperasjon selv.
Bevisbyrde
De første seks månedene etter kjøpet, er det selger som har bevisbyrden. Det vil kort sagt si at alle feil skal regnes som fabrikkfeil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEtter seks måneder er det du som kjøper som har bevisbyrden, men selger har da også en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Dersom selger ikke finner årsaken, eller årsaken til feilen er for dårlig kvalitet på produktet, er det en mangel.
Dette kan du kreve ved mangel
Du kan enten kreve av selger at han gir deg en ny tilsvarende gjenstand (såkalt omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kjøper som skal kunne velge om at varen skal repareres eller om du vil ha en ny vare.
Men selger kan kreve reparasjon, dersom:
- det ikke fører til nevneverdig ulempe for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og at reparasjonen gjør at varen blir så god som ny.
- Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny (dyre varer som faller mye i verdi, slik som en bil).
- Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres.
Prisavslag eller heving av kjøp
Klarer ikke selger å rette (den samme) feilen på to forsøk, kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet.
Du kan kreve et prisavslag som tilsvarer reduksjonen i varens verdi.
Hvis det er en vesentlig mangel på produkten, kan du heve kjøpet. Da må da levere varen tilbake til selgeren, mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.