Her lander CIA-fanger i Norge

Småflyet N860JB på Sola flyplass utenfor Stavanger 4. mars 2006. Det er et av tre fly som landet i Norge med CIA-fanger på vei til og fra hemmelige tortursentra i Europa. Foto: Lennart Rimestad
Småflyet N860JB på Sola flyplass utenfor Stavanger 4. mars 2006. Det er et av tre fly som landet i Norge med CIA-fanger på vei til og fra hemmelige tortursentra i Europa. Foto: Lennart Rimestad
Artikkelen fortsetter under annonsen

Minst tre omstridte fly har landet i Norge, bekrefter Luftfartstilsynet og Avinor. De skal ha fraktet fanger til tortur i et hemmelig CIA-fengsel i Litauen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre fly knyttet til CIAs hemmelige fangetransporter til Europa, har landet i Norge. Landingene bekreftes av Avinor og Luftfartstilsynet (LFT) overfor ABC Nyheter.

USA skal under Bush-administrasjonen ha fengslet terrormistenkte, utsatt dem for tortur i hemmelige anlegg og i enkelte tilfelle ikke engang ha reist tiltale. Dette bryter med konvensjoner hos både FN og Europarådet.

Nå viser det seg at Norge også har vært trukket inn i CIAs operasjoner. Europarådet har tidligere vurdert CIA-flyene som redskap for en ulovlig virksomhet enten det var fanger om bord eller ikke.

På Gardermoen sto et av flyene i et helt døgn, mens de to andre flyene sto henholdsvis 52 minutter på Sola og 46 minutter på Flesland.

Les også: - Visste at Guantanamo-fanger var uskyldige

Flyene er identifisert av både en parlamentarisk granskning i Litauen og ulike menneskerettighetsgrupper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen av disse landingene har tidligere vært offentlig kjent.

Et døgn på Gardermoen

Luftfartstilsynet bekrefter at et fly (registering N787WH) sto et helt døgn på Gardermoen høsten 2005.

Men det norske tollvesenet nekter å opplyse om flyet ble sjekket av dem under oppholdet. Litauiske kolleger sier de ble nektet adgang av sikkerhetstjenesten i Vilnius.

Det aktuelle flyet landet i Norge klokken 04.34 på morgenkvisten den 6.oktober 2005.

Det kom da direkte fra Litauen hvor det er avslørt at CIA hadde et hemmelig fengsel utenfor Vilnius. Har skal fanger fra Guantanamo ha blitt torturet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen oversikt - publisert av det danske Folketinget - viser at det samme flyet to dager tidligere passerte dansk luftrom over Grønland, på vei fra Seattle til Island og Europa.

Flyet, en Boeing 737, har som standard plass til mer enn 100 passasjerer, men dette flyet skal være ombygd og har dermed plass til adskillig færre. Den danske oversikten viser at det bare skal ha vært seks passasjerer om bord denne gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En litauisk granskning klarer derimot ikke å slå fast hvor flyet var før det landet 6. oktober.

Landets tollvesen opplyser at det kom fra Antalya i Tyrkia og mellomlandet i Estlands hovedstad Tallinn. Men et brev fra Vilnius International Airport (datert 7. desember 2009) sier at flyet kom fra Tirana i Albania og dro til Oslo etter en drøy times tid.

På morgenkvisten 7. oktober dro så N787WH fra Gardermoen til Keflavik klokken 05.01.

Endelig destinasjon skal ha være Wilmington, USA, viser den danske oversikten som ikke lister noen passasjerer på turen tilbake til USA.

Også Sola og Flesland

Selv om de store linjene kan avdekkes, er det fortsatt usikkerhet om enkelte detaljer.

Les også: Guantanamo-fange dømt til livstid i USA

Et operatørselskap som også knyttes til CIA, Victory Aviation i Fort Lauderdale, Florida, ble fakturert for landingen på flyplassen nord for Oslo, opplyser Avinor. Men i den danske listen oppgis en annen operatør, Baseops International

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uansett knyttes denne flyturen dirkte til CIAs fangetransporter av en parlamentarisk granskningskommisjon i Litauen (rapporten kan lastes ned fra kommisjonens hjemmeside).

Også andre norske flyplasser er brukt av CIA. Den 4. mars i 2006 landet et businessfly på Sola (N860JB) klokken 17.02.

Denne Gulfstream IV, som kan ha noe over tyve passasjerer, kom fra Dubai. Småflyet dro så videre til Bangor i den nord-amerikanske delstaten Maine allerede klokken 17.54 samme dag.

Flyet betalte kontant og det er er ikke registrert noe navn på betalingen, opplyser Avinors kommunikasjonsleder Ove Narvesen.

En flyspotter har tatt bilde av flyet når det lander på Sola. Han opplyser at det hadde flightnummer UN001.

Les også: CIA hyret Blackwater til drapsoperasjon

Bokstavene UN viser at operatøren er det russiske selskapet Transaero som ikke lister en Gulfstream IV i sin flåte på 77 fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hmmm. Strange, konkluderer flyfotografen Lennart Rimestad.

Det tredje flyet (N961BW) landet på Flesland utenfor Bergen 2. januar 2005.

Eier av N961BW, en CASA C-212-CC Aviocar som kan ha 21-28 passasjerer, er det private sikkerhetsselskapet Blackwater.

Dette selskapet er knyttet til både tortur og drap, og er et symbol for privatiseringen av krigshandlinger som skjedde under president Bush.

Også når det gjelder dette flyet spriker detaljene noe.

N961BW kom fra Keflavik klokken 11.32 denne dagen og dro videre til flyplassen Palanga i Litauen klokken 12.18 samme dag, opplyser Avinor og LFT.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det danske Naviair opplyser til Folketinget at flyet registreres i dansk luftrom allerede klokken 12.19.

Danske flymyndigheter sier det er selskapet Universal weather i USA (og som knyttes til CIA) betaler avgiftene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Avinor opplyser på spørsmål fra ABC Nyheter at N961BW betalte kontant for bruken av flypassen i Bergen. Ove Narvesen sier kunden het Presidential Airlines, men han har ikke ytterligere adresseopplysninger enn at det er russisk.

Andre kilder, deriblant Amnesty International, den litauiske granskningskommisjonen og Access Info sier operatøren er Presidential Airways.

Det er et av Blackwaters datterselskaper, noe sikkerhetsselskapet bekreftet under en høring i Senatet i 2010.

Hemmelige CIA-fengsler

I desember la menneskerettighetsorganisasjonen Access Info frem en rapport hvor to av flygningene nevnes.

Etter forespørsel fra dem har Luftfartstilsynet sjekket en rekke flyvninger, og i tillegg til de to landingene bekrefter de at også fem andre fly har vært i norsk luftrom åtte ganger.

Det fremkommer i et brev til den britiske organisasjonen «Access Info Europe» fra 28. november i fjor, og som ABC Nyheter har fått innsyn i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I brevet skriver LFT at landingene i Norge kan være «tekniske» (probably technical landing).

Litauens parlament gransket saken etter at det ble avslørt at det fantes hemmelige CIA-fengsler i landet. I disse fengselene skal det ha blitt brukt avhørsteknikker som bryter med FNs forbud mot bruk av tortur, derblant vanntortur - såkalt waterboarding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den litauiske granskningskommisjonen slår i sin rapport fast at N787WH som landet på Gardermoen 6. oktober 2005, er knyttet til CIAs transport av fanger.

De skriver at representanter for CIA får uhindret adgang mens flyet står i Vilnius, og de får også forlate området i en bil som ikke kontrolleres.

Nektes kontroll

Kommisjonen slår også fast at tollinspektørene nektes adgang til flyet av representanter fra de hemmelige tjenester i Litauen - SSD (State Security Department).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er derimot usikkert om flyet blir kontrollert under oppholdet i Norge.

Underdirektør Geir Høiseth i Toll- og avgiftsdirektoratet sier at det «er ingen automatikk i at det skal foretas kontroll. Tollvesenet kan velge å gjennomføre kontroller på stikkprøvebasis».

På spørsmål om flyet som landet midt på natta på Gardermoen ble kontrollert, svarer direktoratets underdirektør Louise Holtoug Amundsen:

- Med bakgrunn i taushetsplikten har ikke Tollvesenet anledning til å gi denne typen opplysninger. Det følger både av offentleglovas paragraf 13 og loven om toll og vareførsel paragraf 12.1., sier hun.

Avinor opplyser at regningen for oppholdet på Gardermoen er betalt av et selskap fra USA: Victory Aviation som holder til i Fort Lauderdale, Florida.

Dette selskapet har blant annet Amnesty International knyttet til CIA og byråets fangetransporter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Like før jul gikk en av fangene som skal ha blitt utsatt for tortur, Abu Zubaydah, til sak mot Litauen ved Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

I 2005 kunne lokalavisen Stavanger Aftenblad avsløre at norsk luftrom og Sola flyplass ble brukt i de omstridte flygningene.

Avisen har presentert detaljerte opplysninger om blant annet et fly som skal ha landet på gardermoen 20. juli 2005 (N50BH som skal være eid av et selskap CIA benytter - Devon Holding & Leasing).

Etter at dette ble offentlig, spurte utenriksminister Jonas Gahr Støre amerikanske myndigheter om den konkrete landingen 20. juli 2005.

USAs svar var at flyet ikke var ute på et hemmelig CIA-oppdrag, skriver Aftenbladet.

Les flere nyheter her