Bellona: Norske redere dumper skip i u-land
Bellona advarer mot dumping av europeiske skip i utviklingsland. – Ufaglærte arbeidere demonterer båtene og utsetter både seg selv og miljøet for farlige giftstoffer, skriver miljøorganisasjonen i en ny rapport.
• Av land i Europa er det bare Hellas som dumper flere skip i utviklingsland enn Norge.
• Mellom 40.000 og 1,3 millioner tonn giftig avfall (inkludert 3.000 tonn asbest) om bord på kondemnerte skip blir hvert år eksportert til Sør-Asia bare fra EU, viser statistikk fra EU-kommisjonen.
• I Bangladesh er hver femte skipsopphogger under 15 år.
• Tusenvis av personer dør eller blir lemlestet i ulykker under arbeid med å hogge opp skip.
• Listen over europeiske land som dumpet skip i utviklingsland i 2011:
1. Hellas, 100 skip
2. Norge, 24 skip
3. Storbritannia, 13 skip
4. Nederland, 12 skip
5. Tyskland, 11 skip
6. Italia, 9 skip
7. Kypros, Sveits, 5 skip hver
8. Bulgaria, Danmark, Romania, 4 skip hver
9. Latvia, Litauen, Polen, Spania, Sverige, 3 skip hver
10. Belgia, Finland, Irland, Slovenia, 1 skip hver
(Kilder: Bellona, The NGO Shipbreaking Platform) (©NTB)
– 24 norske utrangerte skip ble i fjor dumpet på strender i Sør-Asia. Fattige, ufaglærte innbyggere tjener småpenger på å demontere båtene for å hente ute stål og andre materialer av verdi. Arbeiderne og miljøet rundt blir ofte eksponert for asbest, bly, PCB og tungmetaller, samtidig som ulykkesfrekvensen er svært høy, skriver Bellona tirsdag.
Organisasjonen viser til statistikk fra The NGO Shipbreaking Platform, en sammenslutning av en rekke organisasjoner som jobber med menneskerettigheter og miljøspørsmål.
Les også: - Dette er Norges olje-paradoks!
De har offentliggjort en liste som viser hvilke land som dumper skip, og Norge ligger som nummer to på lista for 2011.
– Av land i Europa er det bare Hellas som dumper flere skip enn Norge, skriver Bellona.
– Regler unngås
Bellona-rådgiver i internasjonale spørsmål, Svend Søyland, mener at alle Norges redere burde ha råd til å kvitte seg med utrangerte skip på forskriftsmessig måte.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Regelverket unngås ved at båtene går for egen maskin opp på stranda. Først da omdefineres de til vrak og kan demonteres, sier Søyland, som sier at Hellas leder an i praksisen for å kvitte seg med gamle skip.
– Men ingen norskeide skip burde slepes opp på disse strendene og spre død og fordervelse, understreker han.
Samfunnsansvar
Søyland understreker at det finnes forsvarlige måter å hogge opp skip på, metoder som han sier velges av redere som er opptatt av sitt samfunnsansvar.
Les også: U-land kutter mest
– Opphogging av skip i tørrdokker er den beste løsningen. Der finnes kaianlegg med kraner hvor oppdelingen av skipet kan foretas på en kontrollert måte som på alle måter er bedre, både for arbeidere og miljøet.
– Vi er glade for at flere norske redere (Høegh, Wilhelmsen, Grieg) velger å gjøre dette skikkelig, selv om kostnadene blir noe høyere. Samtidig bør norske myndigheter gjennom Norad yte støtte til en omstilling til opphogging ved kai, sier Søyland.